Jak zrobić korektę lakieru? Korekta lakieru krok po kroku

Piotr_szczygiel

Piotr Szczygieł

Współwłaściciel marki 4nano. W firmie odpowiedzialny głównie za sprzedaż i marketing.

Dada dodania: 15 Października 2021

Polerowanie lakieru samochodowego

Korekta lakieru to nieodłączny element aplikacji powłoki ceramicznej – taką informację otrzymasz od praktycznie każdego profesjonalnego studia auto detailingu. I ma to uzasadnienie, ponieważ celem jest zabezpieczenie lakieru w idealnym stanie, a nie karoserii, która wymaga poprawek. Dlatego dziś podpowiemy, jak się zabrać do usuwania rys.

PS. A jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest korekta lakieru, sprawdź nasz ostatni artykuł.

Korekta lakieru – podstawa to dobre przygotowanie

Zanim przejdziesz do korekty lakieru, musisz odpowiednio przygotować karoserie. Dlaczego jest to aż tak istotne? Ponieważ przed rozpoczęciem prac musisz zobaczyć, jaki tak naprawdę jest jej stan.

Na rynku istnieje mnóstwo produktów, które pozwalają zamaskować drobne, a czasem nawet większe niedoskonałości. Twoim celem jest polerowanie lakieru, nie wosków czy quick detailerów, które na nim leżą. Jak się ich pozbyć? Na początku dokładnie umyj samochód, a następnie przeprowadź glinkowanie lakieru. Na koniec pozbądź się wszelkich pozostałości innych substancji, np. za pomocą środka 4nano Scrub, i osusz karoserię.

Szerzej na temat przygotowania powierzchni piszemy w tym artykule: https://4nano.pl/jak-przygotowac-lakier-do-aplikacji-powloki-ceramicznej/

Ciekawostka: bardzo często zdarza się sytuacja, w której lakier samochodowy na pierwszy rzut oka prezentuje się całkiem nieźle. Dopiero mycie, glinkowanie i scrubowanie pozwala usunąć wszystkie pozostałości wosków czy quick detailerów, które przykryły drobne/większe zarysowania.

Wskazówka: przed polerowaniem wysusz również wnęki. Jeśli pasta dostanie się do środka i połączy z wodą, będzie znacznie cięższa do usunięcia niż sucha.

Scrubowanie lakieru

Renowacja lakieru – dobór kombinacji

Samochód przygotowany? Pora przejść do głównego zadania – polerowania lakieru. Zanim jednak zaczniesz, mamy dla Ciebie radę. Poświęć najpierw kilkadziesiąt minut na dobranie odpowiedniej kombinacji past i padów polerskich. Wybierz jeden element i sprawdź, jaki efekt daje konkretne połączenie. Powtarzaj to tak długo, aż uzyskasz oczekiwany rezultat. Oczywiście, jeśli przeprowadzasz 2- lub 3-etapową korektę różnymi pastami i padami, sprawdź efekt po wszystkich, a nie tylko jednym etapie.

Proces polerowania – kilka przydatnych wskazówek

Na koniec zostaje polerowanie, czyli żmudne kilka/kilkanaście godzin pracy nad karoserią. Tutaj niestety nie ma złotego środka. Element po elemencie, przejazd po przejeździe, aż do uzyskania oczekiwanego efektu. Mamy jednak dla Ciebie kilka rad, jak usprawnić swoją pracę:

 

  1. Nie nakładaj zbyt dużej ilości pasty na pada – jej nadmiar będzie wylatywał na boki przy polerowaniu. Kilka groszków w zupełności wystarczy.
  2. Poleruj małymi panelami (¼ maski, ⅓ drzwi), po spolerowaniu każdego elementu wytrzyj lakier z pozostałości pasty mikrofibrą.
  3. Przeprowadzaj korektę ruchami od góry do dołu, a następnie od lewej do prawej – tak jak na załączonym obrazku.
  4. W przypadku korekty w kilku etapach zacznij od przeprowadzenia pierwszego etapu na całym samochodzie, a dopiero później przechodź do kolejnych.
  5. Po zakończeniu 1 etapu możesz jeszcze raz odtłuścić lakier – np. za pomocą środka 4nano Final Wipe Off.
  6. Podczas ostatniego etapu polerowania (finiszowego) zmniejsz na koniec obroty maszyny polerującej i przejedź jeszcze raz, powoli po danym elemencie od góry do dołu, od lewej do prawej.
  7. Pod klamkami możesz zastosować filc do szyb. Nałóż na niego pastę i spoleruj ten element.
  8. Po zakończeniu prac wydmuchaj pastę polerską ze wszystkich wnęk (wydmuchuj od góry do dołu i przy użyciu fibry wypychaj pozostałości pasty na boki).
Jak polerować lakier

Korekta lakieru – „must have” przed aplikacją powłoki ceramicznej

Polerowanie karoserii to we większości przypadków punkt obowiązkowy przed aplikacją ceramiki samochodowej. Jedną z podstawowych zalet powłoki ceramicznej jest poprawa szklistości i zabezpieczenie lakieru samochodowego. W momencie gdy zaaplikujesz ją na nieprzygotowany/porysowany lakier, zamiast efektu „wow”, możesz uzyskać kompletnie odwrotny rezultat.

I na koniec mamy jeszcze ciekawostkę: co prawda zdarzają się samochody, których lakier nie wymaga korekty przed nałożeniem powłoki ceramicznej, jednak jest to sytuacja niesłychanie rzadka. Nawet nowe, salonowe auta, w większości przypadków wymagają przynajmniej drobnej polerki.