Korekta, polerka, renowacja – nazw jest wiele, ale wszystkie odnoszą się do tego samego zabiegu, czyli do usuwania rys z lakieru, co wydobywa blask karoserii. Czym jest korekta lakieru, jakie są rodzaje polerowania i czy trzeba to robić przed aplikacją powłoki ceramicznej, wyjaśniamy w naszym artykule.

Co to jest korekta lakieru?

Dla porządku zaczniemy od tego, że zabieg usuwania rys określa się terminami:

  • korekta lakieru;
  • renowacja lakieru;
  • polerowanie lakieru (polerka).

Na czym to polega? W praktyce na usunięciu niewielkiej warstwy lakieru, a wraz z nim rys, które się na nim znajdują. Przeprowadza się to przy pomocy specjalnej maszyny polerskiej, padów oraz past polerskich, które zawierają cząstki ścierne. Maszyna, wykonując odpowiedni ruch, zbiera niewielką ilość lakieru bezbarwnego, a co za tym idzie, spłyca rysy znajdujące się na karoserii. Dzięki temu zabiegowi lakier odzyskuje swój naturalny blask, a efekty są naprawdę spektakularne (przykład na zdjęciu poniżej).

Korekta lakieru przed i po

Korekta lakieru – rodzaje

Polerowanie lakieru to jedna z najbardziej czasochłonnych usług auto detailingu. W zależności od tego, jak wielu rys chcesz się pozbyć z karoserii, wyróżnia się aż 3 rodzaje korekty:

  1. jednoetapowa korekta lakieru (tzw. one-step) – usuwa około 40-50% zarysowań na samochodzie, wprawnemu detailerowi zajmuje około 6-8 godzin i jest najtańszą dostępną opcją;
  2. dwuetapowa korekta lakieru – usuwa około 60-70% zarysowań lakieru, zajmuje kilkanaście godzin i nieco bardziej uszczupli Twój portfel;
  3. wieloetapowa korekta lakieru – usuwa do około 95% wszystkich rys na karoserii, zajmuje nawet kilka dni roboczych i jest najdroższa.

Korekta lakieru a powłoka ceramiczna – czy renowacja karoserii jest konieczna przed aplikacją ceramiki samochodowej?

Od naszych partnerów/klientów często dostajemy pytanie, czy korekta lakieru jest potrzebna przed nałożeniem powłoki. Odpowiedź Ci się pewnie nie spodoba, ponieważ brzmi „to zależy”. Ale nie martw się, wyjaśnimy, od czego i kiedy rekomendujemy przeprowadzenie tego zabiegu.

Z punktu widzenia technologicznego, nie ma większego znaczenia, czy karoseria została poddana renowacji. Powłoka ceramiczna, proces jej wiązania będzie przebiegać tak samo, niezależnie od tego, czy wykonałeś/-aś korektę, czy nie. Przy czym tutaj zakładamy, że lakier został odpowiednio przygotowany, tzn. poddany procesowi mycia detailingowego, glinkowania i odtłuszczania.

Natomiast z punktu widzenia wizualnego różnica jest znacząca. Jedną z zalet powłoki ceramicznej jest poprawienie szklistości, połysku. Jeśli na lakierze pozostaną zarysowania, ceramika samochodowa może je uwydatnić, a to zepsuje efekt końcowy. Właśnie dlatego nawet w przypadku nowych samochodów zazwyczaj wykonuje się przynajmniej jednoetapową korektę lakieru i my również polecamy takie rozwiązanie.

Renowacja lakieru – cena

Cena korekty lakieru zależy głównie od wybranej opcji, ale nie tylko. Pod uwagę bierze się także poświęcony czas, doświadczenie detailera oraz to, czy inwestuje w nowy sprzęt (jeśli tak, to widać to potem w ostatecznej wycenie). I tak za polerowanie lakieru średnio płaci się:

  • od 400 do 700 zł za jednoetapową korektę;
  • od 600 do 1200 zł za dwuetapową korektą;
  • od 800 do 1800 zł za wieloetapową korektę.

Polerowanie reflektorów

Co ciekawe, nie tylko lakier samochodowy możesz polerować. Jedną z usług auto detailingu, która cieszy się niezwykłym zainteresowaniem, jest tzw. regeneracja reflektorów. Niska moc oraz zmniejszony zasięg świecenia to objawy charakterystyczny dla zużytych, zmatowiałych lamp samochodowych. Nie musisz jednak ich wymieniać – wystarczy oddać je do spolerowania, aby usunąć wierzchnią warstwę powodującą zmatowienie. Renowacja reflektorów jest zabiegiem znacznie tańszym, niż ich wymiana.

Polerowanie reflektorów

 

I już podsumowując, czy polerowanie lakieru jest usługą, na którą warto się zdecydować? Tu odpowiedź jest już jednoznaczna: TAK. Ten zabieg trwale przywraca blask karoserii, w skuteczny sposób poprawia jej wygląd wizualny, a w końcu o to w auto detailingu chodzi, prawda? Jednocześnie, jeśli zdecydujesz się na zabezpieczenie lakieru powłoką ceramiczną, czy folią PPF, zredukujesz ryzyko powstawania nowych mikro zarysowań, a kolejna korekta lakieru nie będzie potrzebna przez długi czas.