Powłoka ceramiczna, folia PPF i wosk to zdecydowanie najpopularniejsze formy zabezpieczenia lakieru samochodowego. Jednocześnie wybór pomiędzy rodzajem ochrony zazwyczaj nie jest łatwy, trzeba uwzględnić różne aspekty. Dzisiaj postaramy się przybliżyć ci każdą z wymienionych usług, podać zakresy cenowe oraz wskazać różnice pomiędzy nimi. Mamy nadzieje, że dzięki temu ułatwimy ci wybór pomiędzy ceramiką na auto, folią ochronną na samochód i woskiem.

Wosk samochodowy

Pierwsze rozwiązanie to wosk na auto. Dzięki jego aplikacji powierzchnia samochodu stanie się szklista, a lakier nabierze połysku. Brud i zanieczyszczenia staną się znacznie łatwiejsze do usunięcia. Niektóre woski zamaskują nawet część niewielkich zarysowań karoserii. Oczywiście wosk woskowi nierówny. Pamiętaj więc, że program woskowanie na myjni bezdotykowej, który nałożysz w kilka minut ni jak ma się do profesjonalnych wosków aplikowanych w studiach car detailingu (tych dotyczy ten artykuł). A jak z trwałością? Dobry wosk do samochodu potrafi utrzymać się na lakierze około 3-4 miesiące.

Ceramika na auto, powłoka hydrofobowa

Druga opcja to powłoka ceramiczna. Produkt znacznie trudniejszy w aplikacji (bez odpowiednich warunków nie nałożysz go samodzielnie, dodatkowo przed jego nałożeniem warto wykonać korektę lakieru) i jednocześnie trwalszy od wosku. Profesjonalna ceramika na auto potrafi utrzymać się na karoserii od 1 roku do 5 lat. Jeśli chodzi o efekty wizualne, to zazwyczaj są one dość zbliżone do wosku. Dodatkowym atutem ceramiki na lakier jest odporność na mikro zarysowania, zatrzymanie/spowolnienie procesu płowienia lakieru oraz uzyskanie efektu hydrofobowego, który znacznie upraszcza proces mycia.

Powłoka ceramiczna 4nano Quantum Lite

Folia ochronna na samochód

Na koniec zostaje nam folia ochronna PPF. Produkt znacznie bardziej zaawansowany, niż poprzednie, i dający jedną bardzo istotną przewagę. Wosk i powłoka ceramiczna tworzą na karoserii bardzo cienką warstwę ochronną, tymczasem grubość folii PPF zaczyna się zazwyczaj od 150 mikronów wzwyż, a sam produkt ma zdolność do samoregeneracji. Dla użytkownika oznacza to najwyższy poziom ochrony przed mikro zarysowaniami, a nawet drobnymi otarciami (oczywiście folia nie ochroni karoserii przy stłuczce 😉).

Pod innymi względami folia ochronna na samochód jest dość zbliżona, a często nawet ustępuje ceramice samochodowej czy woskom. Oczywiście chroni lakier przed promieniami UV oraz agresywniejszą chemią, jednak nie poprawia jego szklistości i połysku, a efekt hydrofobowy, który dzięki niej uzyskamy, mocno zależy od zastosowanego produktu. Znaczna część producentów folii ochronnych PPF określa ich gwarancję na 10 lat. Warto zaznaczyć jednak, że w większości przypadków gwarancja odnosi się do żółknięcia, pękania, czy powstawania pęcherzy.

Aplikacja folii ochronnej PPF

Wosk samochodowy, powłoka ceramiczna, folia ochronna PPF – porównanie produktów

Jeżeli uważnie śledziłeś/aś poprzednie akapity, zapewne znasz już podstawowe różnice pomiędzy ceramiką na auto, woskiem samochodowym, a folią ochronną PPF. Najistotniejszą różnicą jest trwałość. Profesjonalny wosk utrzyma się kilka miesięcy miesięcy, powłoka ceramiczna zdecydowanie dłużej – do kilku lat. Najdłuższą ochronę zapewnia folia ochronna PPF – ponad 10 lat.

Biorąc pod uwagę ochronę przed zarysowaniami, najgorzej wypada wosk do auta, który w tym aspekcie nie ma nic do zaoferowania. Ceramika na auto zabezpieczy samochodów przed mikrorysami, powstałymi podczas bieżącej pielęgnacji pojazdu. Najwyżej plasuje się samochodowa folia ochronna – tutaj zyskujesz ochronę przed mikrorysami, odpryskami od kamieni, czy nawet drobnymi obcierkami parkingowymi (w takim wypadku folia zostanie uszkodzona, ale lakier nienaruszony).

W pozostałych kwestiach produkty są dość zbliżone. Każdy z nich znacznie ułatwia bieżącą pielęgnację i chroni lakier przed promieniami UV. Pod kątem efektów wizualnych nieco lepiej wypadają woski i powłoki ceramiczne.

Audi A7 zabezpieczone powłoką ceramiczną 4nano

Ochrona lakieru – ceny

A jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o ceny zabezpieczania lakieru? Aplikacja wosku samochodowego to koszt rzędu 200-300 zł. Za ceramikę na auto zapłacisz zazwyczaj od 800 do 3 000 zł, w zależności od trwałości powłoki. Folia ochronna to już znacznie inna liga. Na oklejenie samego przodu samochodu przyjdzie ci wydać od 3 000 do 5 000 zł. Zabezpieczenie całego auta to koszt minimum 10 000 złotych, zazwyczaj okolice 15 000-18 000 zł.

Jak widać, ceny poszczególnych produktów są dość rozbieżne. Patrząc na przedstawione wcześniej zalety poszczególnych z nich, nie powinno to jednak stanowić zaskoczenia, w końcu za jakość się płaci 😉

Natomiast jeśli chcesz się dowiedzieć, co wpływa na koszt aplikacji powłoki ceramicznej na lakier, wszystko wyjaśniliśmy w tym artykule: https://4nano.pl/ile-kosztuje-powloka-ceramiczna/.

Zabezpieczenie lakieru samochodowego – opcje pośrednie

A czy wiesz, że istnieją rozwiązania, które pozwalają znacząco zredukować koszty usługi? Najczęściej stosowany, jest wybór opcji pakietowej, czyli połączenia bezbarwnych folii ochronnych PPF oraz powłok ceramicznych. W takim przypadku folia trafia na najbardziej newralgiczne punkty, czyli na maskę, przedni zderzak, reflektory, błotniki, lusterka nadszybia oraz wnęki klamek. Powłoka ceramiczna stosowana jest w celu zabezpieczenia pozostałych elementów karoserii. W takim wypadku koszt usługi zazwyczaj nie przekracza 6 000 złotych, a samochód otrzymuje kompleksową ochronę.