Powłoka ceramiczna, folia PPF i wosk to zdecydowanie najpopularniejsze formy zabezpieczenia lakieru samochodowego. Jednocześnie wybór pomiędzy rodzajem ochrony zazwyczaj nie jest łatwy, trzeba uwzględnić różne aspekty. Dzisiaj postaramy się przybliżyć ci każdą z wymienionych usług, podać zakresy cenowe oraz wskazać różnice pomiędzy nimi. Mamy nadzieje, że dzięki temu ułatwimy ci wybór pomiędzy ceramiką na auto, folią ochronną na samochód i woskiem.
Wosk samochodowy
Pierwsze rozwiązanie to wosk na auto. Dzięki jego aplikacji powierzchnia samochodu stanie się szklista, a lakier nabierze połysku. Brud i zanieczyszczenia staną się znacznie łatwiejsze do usunięcia. Niektóre woski zamaskują nawet część niewielkich zarysowań karoserii. Oczywiście wosk woskowi nierówny. Pamiętaj więc, że program woskowanie na myjni bezdotykowej, który nałożysz w kilka minut ni jak ma się do profesjonalnych wosków aplikowanych w studiach car detailingu (tych dotyczy ten artykuł). A jak z trwałością? Dobry wosk do samochodu potrafi utrzymać się na lakierze około 3-4 miesiące.
Ceramika na auto, powłoka hydrofobowa
Druga opcja to powłoka ceramiczna. Produkt znacznie trudniejszy w aplikacji (bez odpowiednich warunków nie nałożysz go samodzielnie, dodatkowo przed jego nałożeniem warto wykonać korektę lakieru) i jednocześnie trwalszy od wosku. Profesjonalna ceramika na auto potrafi utrzymać się na karoserii od 1 roku do 5 lat. Jeśli chodzi o efekty wizualne, to zazwyczaj są one dość zbliżone do wosku. Dodatkowym atutem ceramiki na lakier jest odporność na mikro zarysowania, zatrzymanie/spowolnienie procesu płowienia lakieru oraz uzyskanie efektu hydrofobowego, który znacznie upraszcza proces mycia.
Folia ochronna na samochód
Na koniec zostaje nam folia ochronna PPF. Produkt znacznie bardziej zaawansowany, niż poprzednie, i dający jedną bardzo istotną przewagę. Wosk i powłoka ceramiczna tworzą na karoserii bardzo cienką warstwę ochronną, tymczasem grubość folii PPF zaczyna się zazwyczaj od 150 mikronów wzwyż, a sam produkt ma zdolność do samoregeneracji. Dla użytkownika oznacza to najwyższy poziom ochrony przed mikro zarysowaniami, a nawet drobnymi otarciami (oczywiście folia nie ochroni karoserii przy stłuczce 😉).
Pod innymi względami folia ochronna na samochód jest dość zbliżona, a często nawet ustępuje ceramice samochodowej czy woskom. Oczywiście chroni lakier przed promieniami UV oraz agresywniejszą chemią, jednak nie poprawia jego szklistości i połysku, a efekt hydrofobowy, który dzięki niej uzyskamy, mocno zależy od zastosowanego produktu. Znaczna część producentów folii ochronnych PPF określa ich gwarancję na 10 lat. Warto zaznaczyć jednak, że w większości przypadków gwarancja odnosi się do żółknięcia, pękania, czy powstawania pęcherzy.
Wosk samochodowy, powłoka ceramiczna, folia ochronna PPF – porównanie produktów
Jeżeli uważnie śledziłeś/aś poprzednie akapity, zapewne znasz już podstawowe różnice pomiędzy ceramiką na auto, woskiem samochodowym, a folią ochronną PPF. Najistotniejszą różnicą jest trwałość. Profesjonalny wosk utrzyma się kilka miesięcy miesięcy, powłoka ceramiczna zdecydowanie dłużej – do kilku lat. Najdłuższą ochronę zapewnia folia ochronna PPF – ponad 10 lat.
Biorąc pod uwagę ochronę przed zarysowaniami, najgorzej wypada wosk do auta, który w tym aspekcie nie ma nic do zaoferowania. Ceramika na auto zabezpieczy samochodów przed mikrorysami, powstałymi podczas bieżącej pielęgnacji pojazdu. Najwyżej plasuje się samochodowa folia ochronna – tutaj zyskujesz ochronę przed mikrorysami, odpryskami od kamieni, czy nawet drobnymi obcierkami parkingowymi (w takim wypadku folia zostanie uszkodzona, ale lakier nienaruszony).
W pozostałych kwestiach produkty są dość zbliżone. Każdy z nich znacznie ułatwia bieżącą pielęgnację i chroni lakier przed promieniami UV. Pod kątem efektów wizualnych nieco lepiej wypadają woski i powłoki ceramiczne.
Ochrona lakieru – ceny
A jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o ceny zabezpieczania lakieru? Aplikacja wosku samochodowego to koszt rzędu 200-300 zł. Za ceramikę na auto zapłacisz zazwyczaj od 800 do 3 000 zł, w zależności od trwałości powłoki. Folia ochronna to już znacznie inna liga. Na oklejenie samego przodu samochodu przyjdzie ci wydać od 3 000 do 5 000 zł. Zabezpieczenie całego auta to koszt minimum 10 000 złotych, zazwyczaj okolice 15 000-18 000 zł.
Jak widać, ceny poszczególnych produktów są dość rozbieżne. Patrząc na przedstawione wcześniej zalety poszczególnych z nich, nie powinno to jednak stanowić zaskoczenia, w końcu za jakość się płaci 😉
Natomiast jeśli chcesz się dowiedzieć, co wpływa na koszt aplikacji powłoki ceramicznej na lakier, wszystko wyjaśniliśmy w tym artykule: https://4nano.pl/ile-kosztuje-powloka-ceramiczna/.
Zabezpieczenie lakieru samochodowego – opcje pośrednie
A czy wiesz, że istnieją rozwiązania, które pozwalają znacząco zredukować koszty usługi? Najczęściej stosowany, jest wybór opcji pakietowej, czyli połączenia bezbarwnych folii ochronnych PPF oraz powłok ceramicznych. W takim przypadku folia trafia na najbardziej newralgiczne punkty, czyli na maskę, przedni zderzak, reflektory, błotniki, lusterka nadszybia oraz wnęki klamek. Powłoka ceramiczna stosowana jest w celu zabezpieczenia pozostałych elementów karoserii. W takim wypadku koszt usługi zazwyczaj nie przekracza 6 000 złotych, a samochód otrzymuje kompleksową ochronę.