500-265-930 Biuro@4nano.pl

W jednym z poprzednich artykułów pokusiliśmy się o porównanie wosku samochodowego i powłoki ceramicznej. Całość skupiona była na pokazaniu tych dwóch produktów z punktu widzenia klienta końcowego. Postanowiliśmy jednak pójść o krok dalej i napisać nieco o tym, jak wygląda to w przypadku aplikacji. Chcesz wiedzieć, na jakie elementy warto zwrócić uwagę podczas nakładania ceramiki i wosku na samochód? Zastanawiasz się, na którym z tych produktów lepiej się pracuje? Wspólnie z naszym technikiem Aleksanderem Peciem z AP Detailing Studio postaramy się odpowiedzieć na powyższe pytania.

Jak nakładać wosk na auto?

Aplikację wosku samochodowego na auto można podzielić na 3 etapy. O każdy z nich zapytaliśmy naszego specjalisty – sprawdź, co on radzi.

1. Przygotowanie powierzchni przed aplikacją wosku

Olku, jak to jest z tym przygotowaniem powierzchni przed woskowaniem? Punkt obowiązkowy, czy może jednak etap, który można pominąć?

Niezależnie od tego, na jaki z wariantów się zdecydujesz, pamiętaj, o jednej bardzo istotnej rzeczy – przygotowaniu lakieru przed aplikacją to element kluczowy. Jeśli chodzi o wosk, jest to zadanie znacznie prostsze. Co prawda zgodnie ze sztuką, najlepiej przeprowadzić pełną korektę lakieru, jednak nie jest to punkt konieczny. Oczywiście nie oznacza to, że przed woskowaniem wystarczy odwiedzić myjnię bezdotykową, jednak profesjonalne mycie detailingowe w zupełności wystarczy. Należy więc oczyścić karoserię ze wszelkiego rodzaju smoły, żywicy, osadów, pyłów, soków drzew itd. oraz odpowiednio odtłuścić. Dzięki prawidłowemu przygotowaniu powierzchni będziesz miał pewność, że wosk samochodowy nie zniknie z lakieru po kilku dniach. Co ciekawe, istnieją woski, które potrafią w pewnym stopniu przykryć rysy na aucie, co stanowi sporą zaletę, szczególnie w przypadku rozwiązań budżetowych, gdzie proces polerowania lakieru po prostu pomijamy.

2. Warunki aplikacji wosku do auta

Uznajmy więc, że auto jest odpowiednio przygotowane. Możemy więc przejść do aplikacji?

W teorii tak, w praktyce nie do końca. Zanim rozpoczniemy cały proces, musimy upewnić się, że zostały spełnione konkretne warunki. Podobnie jak wcześniej, tutaj również znacznie prostsze zadanie czeka nas w przypadku wosku samochodowego. Hobbyści powiedzą, że możemy to zrobić „pod chmurką”. Oczywiście pod warunkiem, że nie pada ani deszcz, ani śnieg. Postaw samochód w zacienionym miejscu (nie zalecam aplikacji w słońcu, ani na nagrzany lakier) i możesz przechodzić do działania.

Proces aplikacji wosku

3. Jak woskować samochód? Proces nakładania wosku do auta

Samochód przygotowany, warunki aplikacji spełnione – co dalej?

Oczywiście bierzemy się za aplikację. W przypadku wosku samochodowego weź jego niewielką ilość na aplikator, a następnie okrężnymi ruchami nałóż go na fragment lakieru. W następnym kroku wypoleruj lakier mikrofibrą aż do uzyskania odpowiedniego połysku. W zależności od produktu będziesz musiał zrobić to zaraz po nałożeniu lub po odczekaniu odpowiedniej ilości czasu. Fragment po fragmencie proces ten powtórz na całej powierzchni lakieru.

Porada: podstawowym błędem, który popełnia spora część początkujących entuzjastów auto detailingu jest zbyt tłuste nakładanie wosku na zabezpieczaną powierzchnię. Takie podejście przekłada się na późniejsze problemy z jego dotarciem. Produkt powinniśmy nakładać w miarę cienko okrężnymi ruchami.

Ciekawostka: Każdemu entuzjaście auto detailingu polecam chociaż raz nałożyć wosk naturalny gołymi rękoma. Jest to naprawdę niesamowite uczucie. Produkt nakładamy na palce i po prostu wsmarowujemy w karoserię samochodu tak, jakbyśmy masowali głowę – ruchami ściskającymi do środka i rozprężającymi na zewnątrz.

Docieranie wosku samochodowego

Jak nakładać powłokę ceramiczną? Aplikacja ceramiki na samochód

Wosk to rozwiązanie na maksymalnie kilka miesięcy. Gdy oczekujesz dłuższych efektów i lepszej trwałości, powłoka ceramiczna. Przedstawiamy pokrótce, jak przebiega nakładanie tego produktu, a po więcej informacji sięgnij do artykułu jak nakładać powłokę ceramiczną na lakier.

1. Korekta lakieru

Wosk omówiony, przejdźmy więc do powłok ceramicznych. Czy tutaj również wystarczy porządne mycie detailingowe, żeby przygotować lakier?

W przypadku nakładania ceramiki na lakier cały proces jest nieco bardziej skomplikowany ze względu na konieczność wykonania renowacji lakieru. Jak zapewne wiesz, powłoka ceramiczna podbija szklistość lakieru samochodowego. W związku z tym rysy, które się na nim znajdują (nawet te niewidoczne na pierwszy rzut oka), staną się znacznie bardziej rażące dla oczu. Ceramika samochodowa  uwydatni je. W związku z tym, sam proces mycia detailingowego to za mało. Niezależnie od tego, czy posiadasz nowe, czy używane auto musisz się liczyć z koniecznością przeprowadzenia przynajmniej jednoetapowej korekty lakieru, aby doprowadzić powierzchnię do odpowiedniego stanu.

Korekta lakieru

2. Warunki aplikacji powłoki ceramicznej

Korekta lakieru przeprowadzona, auto odstawiamy w zacienione miejsce. Czy możemy już aplikować ceramikę na lakier?

Jeszcze nie. Powłoka ceramiczna daje nam znacznie mniej swobody, niż wosk do auta. Jeśli nie posiadamy garażu lub studia detailingowego istnieje spore ryzyko, że proces ten się nie powiedzie. Aplikacja powinna bowiem odbywać się w ściśle określonych warunkach. Należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak: temperatura, wilgotność, no i oczywiście czystość w miejscu nakładania. Dodatkowo po całym procesie samochód musi odstać w garażu co najmniej 12 godzin. Prawdopodobnie właśnie dlatego hobbyści częściej wybierają wosk do auta.

Studio auto detialingu w Częstochowie

3. Aplikacja powłoki ceramicznej

Samochód przygotowany, warunki aplikacji spełnione – jak przebiega aplikacja?

Teraz możemy już przejść do nakładania. W przypadku ceramiki na samochód proces wygląda bardzo podobnie, jak wosku samochodowego. Tutaj najlepszym rozwiązaniem będzie aplikator kostkowy z wymienną ściereczką suede. Na jego powierzchnię nanieś kilkadziesiąt kropli powłoki ceramicznej (dotyczy to pierwszego elementu, przy kolejnych ilość ta będzie mniejsza ze względu na wilgotną już ściereczkę) i zaaplikuj na konkretny element. Istnieją różne techniki nakładania powłoki, jednak wszystko sprowadza się do równomiernego i szczelnego pokrycia powierzchni. Odczekaj zalecany przez producenta okres czasu, przygotuj 3 szmatki z mikrofibry i zabierz się za wcieranie. Nie należy próbować usunąć całego nadmiaru produktu za pomocą jednej szmatki. Przy użyciu pierwszej lekko zbierz nadmiar produktu, wciąż pozostawiając niedoskonałości na powierzchni. Następnie drugą ściągnij większość nadmiaru produktu. Trzecią szmatką wypoleruj powierzchnię do ideału, tak, aby nie pozostały żadne smugi. Na końcu upewnij się, że wszystkie niedoskonałości (także na elementach sąsiadujących) zostały dokładnie usunięte. Inaczej, jeśli zaschną, możesz mieć problem z ich późniejszym usunięciem.

Porada 1: nie oszczędzaj na produkcie, ale także nie przesadź. W pierwszym przypadku powłoka nie będzie spełniać swoich funkcji, w drugim możesz mieć problem z dotarciem. 15 ml to idealna ilość do zabezpieczenia jedną warstwą całego samochodu typy sedan (dotyczy powłok ceramicznych 4nano).

Porada 2: po aplikacji ceramiki na cały samochód dokładnie przejdź się ze światłem inspekcyjnym wokół, żeby sprawdzić, czy nie zostawiłeś gdzieś nadmiaru powłoki. Jeśli tak, istnieje szansa, że uda ci się dotrzeć ten fragment bez konieczności polerowania.

Porada 3: powłoka ceramiczna to produkt wieloletni. Przyłóż się do jego nałożenia, dzięki czemu w przyszłości jej pielęgnacja będzie o wiele prostsza.

Aplikacja powłoki ceramicznej

Podsumowanie – aplikacja wosku i powłoki ceramicznej

Jak widzisz, sam proces aplikacji zarówno w przypadku wosku do auta, jak i powłoki ceramicznej  wygląda dość podobnie. Istotną różnicę stanowi jednak przygotowanie lakieru pod każde z tych zabezpieczeń oraz warunki, jakie trzeba spełnić, aby w ogóle zacząć nakładać ceramikę na lakier lub wosk samochodowy. Jeśli chodzi o profesjonalne studia auto detailingu, to najczęściej każde z nich posiada w swej ofercie obie formy zabezpieczeń. Woskowanie samochodu będzie jednak znacznie częściej wybierane przez hobbystów, którzy chcą co kilka miesięcy odświeżyć swój samochód na świeżym powietrzu.