Warunki atmosferyczne, odpryski od kamieni czy nieodpowiednie mycie ręczne to tylko niektóre z zagrożeń, które mogą uszkodzić lakier twojego samochodu. Jeżeli zależy ci na jego wyglądzie, powinieneś zatroszczyć się o niego jak najszybciej. W optymalnym wariancie decyzję o zabezpieczeniu lakieru powinieneś podjąć jeszcze przed zakupem auta lub tuż po wyjeździe z salonu. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć części kosztów związanych z późniejszym polerowaniem samochodu. Na rynku istnieje kilka form ochrony lakieru, a jednymi z najczęściej wybieranych są: folia bezbarwna i powłoka ceramiczna. W niniejszym artykule postaramy się omówić te dwa rodzaje zabezpieczeń oraz różnice między nimi.
Powłoka ceramiczna – czym jest i co daje?
Profesjonalna ceramika lakieru sprawi, że twój samochód będzie się prezentował dokładnie tak, jak tuż po wyjeździe z salonu, a nawet lepiej przez długie lata. Jego pielęgnacja będzie znacznie prostsza, a lakier nabierze wyjątkowego efektu wizualnego dzięki pogłębieniu koloru i wyjątkowej szklistości. Efekt hydrofobowy sprawi, że woda nie będzie osiadać na lakierze samochodu, a zawarte w środku substancję poprawią odporność na promienie UV, agresywną chemię oraz wpływ warunków atmosferycznych. Co ważne na samochodzie będzie powstawać znacznie mniej mikrozarysowań. Ale czy powłoka ceramiczna to rozwiązanie idealne? Niekoniecznie. Jak wspominaliśmy we wstępie, alternatywą jest folia na auto. Czym się różni, jak działa?
Folia na samochód – najskuteczniejsza ochrona lakieru
Jeśli chodzi o ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi, zwycięzca może być tylko jeden i jest nim folia na samochód.
Zastanawiasz się, dlaczego nie ceramika lakieru? Już tłumaczymy. To prawda, że zdecydowanej większości klientów powłoka ceramiczna kojarzy się głównie z zabezpieczeniem powierzchni. I rzeczywiście nie sposób się z nimi nie zgodzić, ponieważ jest to jedna z jej zalet. Należy mieć jednak świadomość, że produkt ten zabezpiecza lakier jedynie przed mikrorysami powstałymi np. podczas bieżącego mycia auta. Nie powoduje natomiast, że samochód stanie się pancerny. Każde mocniejsze otarcie, czy uderzenie kamienia przy szybkiej jeździe spowoduje naruszenie jego struktury. Opisywanie ceramiki lakieru jako „pancerz” lub „zbroja” to zwykłe chwyty marketingowe, które budują mity o tym produkcie i często po prostu wprowadzają klienta w błąd.
W kwestii ochrony lakieru samochodowego istnieje znaczne lepsze rozwiązanie, którym jest bezbarwna folia ochronna na samochód. Jeśli mówimy o zabezpieczeniu lakieru, to produkt ten nie ma sobie równych. Grubość folii jest podobna, a często nawet większa niż grubość samego lakieru samochodowego. Folia na auto chroni lakier przed rysami, odpryskami kamieni, delikatnymi otarciami czy drobnymi szkodami parkingowymi. Dodatkowo praktycznie każda folia ochronna na samochód posiada zdolność samoregeneracji, która na długie lata pozwoli pozbyć się problemu psujących wygląd lakieru rys.
W tym momencie pewnie przychodzi ci do głowy myśl: dlaczego miałbym więc zdecydować się na ceramikę samochodową zamiast folii zabezpieczającej? Dalsza część artykułu pomoże ci zrozumieć, kiedy lepiej zdecydować się na powłokę ceramiczną, a kiedy na folie.
Powłoka ceramiczna vs folia PPF – inne zalety
Ceramika lakieru oferuje wiele innych korzyści, które zazwyczaj przeważają nad foliami ochronnymi. Niezwykle prosta pielęgnacja samochodu, podbita szklistość i głębia koloru, odpychanie kropel wody, czyli tzw. hydrofobowość to właściwości, których folie ochronne często nie dają. Wielu klientów decyduje się na aplikację powłoki ceramicznej ze względu na niesamowity efekt wizualny, który mogą dzięki niej uzyskać.
Folia ochronna na samochód i powłoka ceramiczna – cena
Często kluczowym aspektem jest koszt samej usługi. Zabezpieczenie całego samochodu folią bezbarwną to wydatek rzędu 12.000 – 18.000 złotych, podczas gdy nałożenie powłoki ceramicznej wiąże się z kosztem maksymalnie kilku tysięcy złotych. Jak widać, różnica w cenie tych dwóch usług jest spora, co często przekłada się wybór ceramicznego zabezpieczenia lakieru.
Powłoka ceramiczne + folia na samochód – pakiet „All in one”
Co ciekawe, istnieje grono klientów, którzy decydują się na połączenie obu tych rozwiązań. Folia ochronna na samochód stanowi w takim przypadku mocne zabezpieczenie przed zarysowaniami, natomiast powłoka ceramiczna odpowiada m.in. za kropelkowanie czy łatwiejsze mycie. Jeśli zdecydujesz się na taki pakiet, nałożenie ceramiki na folię ochroną często stanowi ułamek kosztu. Po pierwsze ceramika samochodowa jest znacznie tańsza, po drugie studia auto detailingu przygotowują specjalne, nawet kilkudziesięcioprocentowe rabaty na powłokę dla takich rozwiązań.
Z chemicznego punktu widzenia: w taki przypadkach zazwyczaj stosuje się specjalnie przeznaczone do tego produktu o niższej masie cząsteczkowej, co pozwala zachować wszystkie właściwości folii ochronnych. Produkty o niskiej masie cząsteczkowej utrzymują się na zabezpieczanej powierzchni krócej.
Powłoka ceramiczna i folia na poszczególne elementy auta
Zastanawiasz się, co zrobić w sytuacji, gdy z jednej strony nie stać cię na pakiet All in one lub folię na całe auto, a z drugiej chciałbyś zabezpieczyć lakier w optymalny sposób? Studia car detailingu przygotowały rozwiązania również na taką ewentualność. W takiej sytuacji folia ochronna PPF aplikowana jest na najbardziej newralgiczne miejsca, na resztę karoserii nakładana jest powłoka ceramiczna. Najczęściej w zależności od wybranej opcji folią bezbarwna trafia na:
- Pakiet podstawowy – zabezpieczenie lamp, lusterek, klamek, wnęki bagażnika oraz innych niewielkich newralgicznych elementów.
- Pakiet bikini – ochrona lakieru, najbardziej narażonej przedniej część maski i błotników, oraz przedniego zderzaka, lusterek i lamp.
- Pakiet pełny front (full front) – zabezpieczenie lakieru całej przedniej maski, zderzaka, nadkoli oraz lamp i lusterek
Ze sprawdzonych źródeł wiemy, że studia detailingowe, z którymi producent powłok ceramicznych 4nano (czyli my), podjął współpracę, oferują wiele z przedstawionych tutaj opcji. Wystarczy się do nich zgłosić i wybrać optymalne rozwiązanie. A jeśli nie wiesz, jakie studio wybrać i ile powłoka ceramiczna będzie w nim kosztować, skorzystaj z naszego formularza wyceny powłoki ceramicznej. Jeśli w dodatkowych uwagach napiszesz, że interesuje cię też folia na auto, to dopytamy się w wybranym studio, ile taki pakiet będzie kosztować i przedstawimy ci wszystkie informacje oraz przekażemy kontakt do studia.
A już na sam koniec, polecamy jeszcze nasze porównanie wosku samochodowego, powłoki ceramicznej i folii PPF.