Planujesz założyć studio auto detailingu, masz już lokal, a także podstawowe wyposażenie? Zanim jeszcze rozpoczniesz działalność, warto pomyśleć o reklamie, dzięki której zaczniesz zdobywać pierwszych klientów. Dlatego podpowiadamy, jak reklamować studio auto detailingu.
Jak zacząć reklamować studio auto detailingu?
Na początek mała reklama z naszej strony – sprawdź artykuł o tym, jak otworzyć studio auto detailingu, w którym przygotowaliśmy kilka wskazówek na start. A teraz, przechodząc już do rzeczy, jak zacząć reklamować studio auto detailingu?
Ze względu na to, że twój biznes ma nie tylko charakter stacjonarny, ale też lokalny, musisz postawić zarówno na tradycyjne, jak i internetowe formy reklamy. To, od czego warto zacząć, to zbudowanie bazy klientów jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Jak to? Na pewno nie raz zajmowałeś/aś się autem znajomych lub realizowałeś/aś różne projekty w ramach działalności nierejestrowej. W praktyce, w tej branży często jest też tak, że na założenie własnego studia decydują się osoby, które od jakiegoś czasu pracują u kogoś innego, chociaż od razu podkreślamy, że taktyki polegającej na „zabieraniu” klientów nie polecamy, ponieważ może się ona obrócić przeciwko tobie.
Taka baza klientów będzie ci potrzebna, aby zrealizować pierwszy etap reklamowania swojej działalności.
Auto detailing – reklama z polecenia
Marka 4nano współpracuje ze studiami auto detailingu z całej Polski, dzięki czemu ze sprawdzonego źródła wiemy, że najlepszymi klientami są ci, którzy dotarli do ciebie z polecenia, ponieważ zwykle widzieli już „próbkę” twojej pracy u kogoś z rodziny, znajomych. Oczywiście, na tę formę reklamy, nie masz większego wpływu (możesz „jedynie” wykonywać usługi na najwyższym poziomie, a także poprosić obecnych, stałych klientów o to, żeby o tobie wspominali), ale możesz ją potem wykorzystać… Jak? Prosząc o wystawianie opinii w internecie, m.in. na Facebook’u lub w wizytówce Google Moja Firma, do której założenia (jest darmowa) zachęcamy. Dobrym przykładem jest nasze certyfikowane studio auto detailingu AP Detailing, które, choć od stosunkowo niedawna działa na rynku, ma już sporo opinii w Google’u.
Materiały reklamowe dla studia car detailingu
Mimo iż obecnie najpopularniejszą formą marketingu jest reklama w internecie, w przypadku biznesów stacjonarnych, lokalnych, wciąż bardzo duże znaczenie mają tradycyjne materiały reklamowe. Czyli w praktyce co?
W pierwszej kolejności będzie interesować cię, aby pozyskać klientów z najbliższej okolicy, trafić do tych, którzy jeszcze o tobie nie wiedzą. Dlatego to, co radzimy, to obklejenie swojego auta (pamiętaj, że samochód jest twoją najlepszą wizytówką, portfolio!), a także stworzenie banerów reklamowych oraz logo na budynku, abyś był/a dobrze widoczny/a dla osób przejeżdżających koło twojego studia auto detailingu. I wiemy, że wykonanie projektu graficznego takich materiałów nie jest wcale takie tanie, aczkolwiek nie zawsze musisz zlecać to zewnętrznej firmie. Przykładowo, banery możesz zaprojektować samodzielnie, korzystając z darmowego narzędzia Canva. A jeśli podejmiesz z nami współpracę, to wtedy my stworzymy dla ciebie projekt, który może bazować na profesjonalnych zdjęciach wykonanych przez naszą fotografkę.
Kolejną kwestią są ulotki, broszury promocyjne. I tutaj pojawia się problem, ponieważ większość osób jest zalewana takimi materiałami reklamowymi, wyrzuca je, nie oglądając, co to jest. Jakie my rozwiązanie proponujemy? Ze względu na to, że większość usług car detailing należy do kategorii premium, radzimy stworzyć atrakcyjne wizualnie katalogi, wydrukowane na dobrej jakości (grubszym) papierze. Takie katalogi możesz rozdawać osobom, które przyszły do twojego studia, ale nie są jeszcze przekonane, czy chcą zostawić u ciebie auto (większość klientów woli się spokojnie zastanowić w domu, a wtedy taki katalog może skłonić do podjęcia decyzji). Jeśli w twojej okolicy znajdują się firmy działające w branży motoryzacyjnej, lecz jednocześnie nie są twoją konkurencją, możesz nawiązać z nimi kontakt i zapytać o pozostawienie katalogów w ich siedzibie, oferując np. za to usługę barterową. O jakie firmy nam chodzi? Sklepy motoryzacyjne, stacje przeglądu pojazdów, salony i komisy samochodowe.
Czy w katalogu podawać ceny? Naszym zdaniem tak. Wiemy, że istnieje tendencja do tego, aby ukrywać swój cennik, aczkolwiek brak konkretnych kwot jest najczęściej powodem, dla którego klienci rezygnują.
A jak stworzyć taki katalog, gdy masz ograniczone wydatki na reklamę? Znowu polecamy narzędzie Canva, a także nasze własne usługi, ponieważ dla partnerów biznesowych przygotowujemy tego typu materiały reklamowe – poniżej podajemy przykład spersonalizowanego katalogu dla AP Detailing – broszurę możesz zobaczyć tu.
Reklama w internecie, pozycjonowanie lokalne
Zapewne nie raz słyszałeś/aś, że obecnie podstawą marketingu jest reklama w internecie. Jednocześnie jest to kwestia często bagatelizowana przez osoby, które działają lokalnie i uważają, że w ten sposób nie uda im się pozyskać klientów, co jest bardzo dużym błędem i zaraz przekonasz się dlaczego.
Zaczniemy od profili w mediach społecznościowych. Obecnie wizytówka, profil firmowy na Facebook’u to konieczność. I, co ciekawe, większość klientów sprawdza w ten sposób firmę, z której usług chce skorzystać. Taki profil możesz wykorzystać na różne sposoby.
Podstawą jest podanie poprawnych danych teleadresowych (niestety, widzieliśmy takie konta, w których brak np. nazwy ulicy i numeru budynku), a także systematyczne dodawanie postów, m.in. z wykonami realizacjami, aktualnymi promocjami lub konkursami. I z naszych obserwacji wynika, że większość studiów dokładnie to robi, mniej lub bardziej skutecznie angażując swoich odbiorców, zapominając jednak o tym, że Facebook ma własne, bardzo skuteczne narzędzie reklamowe. Uruchamiając kampanię promocyjną, możesz precyzyjnie określić, że reklama ma się wyświetlać osobom z twojej okolicy (w promieniu X kilometrów od wybranej ulicy), przekierować ich na swoją stronę internetową z ofertą lub bezpośrednio do Messengera, dzięki czemu będą mogli dopytać o twoje usługi. Inną, ciekawą opcją, jest określenie, że reklama ma być kierowana do osób, które często podróżują za granicę. Czemu akurat to…? Ponieważ można założyć, że takie osoby osiągają wyższe zarobki, a tym samym, będą bardziej skłonne wydać pieniądze np. na aplikację powłoki ceramicznej. To samo dotyczy Instagrama, choć ze względu na profil tego serwisu społecznościowego, tutaj trzeba zwrócić uwagę na wizualny aspekt twojej pracy.
I skoro była mowa o Facebook Ads, to nie można nie wspomnieć o Google Ads, czyli o narzędziu reklamowym Google. Reklama uruchomiona w systemie Google Ads wyświetlana jest bezpośrednio w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki, na najwyższej pozycji.
A co z pozycjonowaniem? To niestety najtrudniejsza część marketingu w internecie. Wyjaśniając, chodzi tu o takie działania, których celem jest poprawa widoczności twojej strony w wyszukiwarce. Czyli w praktyce o to, by użytkownicy, którzy szukają w Google’u informacji o konkretnej usłudze detailingowej, znaleźli twoją stronę. I tego nie można lekceważyć, ponieważ serwis można pozycjonować lokalnie, co oznacza, że będzie się on wyświetlał osobom szukającym usług car detailingu w danym mieście (czyli, przykładowo, wpisują w wyszukiwarkę „mycie wnętrz Katowice”), a także tym, którzy w tej lokalizacji się znajdują (i wspisali jedynie „mycie wnętrz”). Brzmi skomplikowanie? Nie martw się – planujemy serię artykułów o tym, jak pozycjonować stronę internetową, czy jak założyć wizytówkę Google Moja Firma. A na zachętę mamy poradnik o tym, jak pozycjonować lokalnie studio auto detailingu.