Czy auto rysuje się po ceramice? Zabezpieczenie lakieru przed uszkodzeniami
Piotr Szczygieł
Współwłaściciel marki 4nano. Odpowiada m.in. za treści na naszym blogu.
Dada dodania: 04 luty 2022
Właśnie odebrałeś/-aś auto z salonu lub samochód jest po świeżej korekcie lakieru i chcesz, aby karoseria przez jak najdłuższy czas zachowała idealny wygląd? Mamy na to sposób – sprawdź, czy będzie nim powłoka ceramiczna.
Powłoka ceramiczna a zarysowania lakieru
Na blogu jednego z producentów ceramiki na auto można przeczytać, że powłoka ceramiczna jest najskuteczniejszym i najtrwalszym zabezpieczeniem lakieru przed uszkodzeniami. Co prawda za chwilę autor artykułu podaje, że powłoka nie chroni przed kamieniami i grubszymi zarysowaniami, ale na przestrzeni całego tekstu bardzo często odnosi się do ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi, a także nie obawia się takich sformułowań jak „najlepsze zabezpieczenie”.
Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ takie przedstawienie właściwości powłoki ceramicznej nie jest do końca zgodne z prawdą i powoduje, że właściciele aut, który zdecydowali się na jej aplikację, za względu na niesamowitą ochronę lakieru, mogą poczuć się oszukani.
Dlatego napiszemy, przed czym chroni ceramika na lakier, w przypadku jakich uszkodzeń jest bezradna i na co w takiej sytuacji można się zdecydować.
Przed czym chroni powłoka ceramiczna?
Faktem jest, że powłoka ceramiczna to sposób na ochronę lakieru. Zabezpiecza przed:
- negatywnym wpływem kwaśnych deszczy;
- wżerami powstającymi na skutek działania ptasich odchodów (chociaż, tu trzeba zaznaczyć, że nie można ich w nieskończoność pozostawiać na karoserii);
- szkodliwym działaniem chemii samochodowej, soli drogowej;
- matowieniem oraz utlenianiem się lakieru;
- mikro zarysowaniami powstałymi na skutek bieżącej pielęgnacji samochodu.
I do tego ostatniego punktu jeszcze się odniesiemy. Powłoka ceramiczna jest twardsza niż sam lakier. Dzięki tempu chroni przed mikro zarysowaniami. A kiedy do nich dochodzi? Np. podczas niewłaściwego mycia samochodu na myjni samoobsługowej. Z drugiej strony ceramika jest niezwykle cieńką warstwą ochronną, a związku z tym…
Przed czym nie chroni powłoka ceramiczna?
Powłoka ceramiczna nie chroni przed większością uszkodzeń mechanicznych, tj. odpryskami spowodowanymi przez kamienie podczas jazdy, otarciami przez gałęzie czy krzewy, a tym bardziej przed większymi zarysowaniami.
I wracając do przykładu myjni. Powłoka ceramiczna sprawdzi się, gdy korzystasz z myjni samoobsługowej, ale już nie zaleca się, aby z autem po ceramice jechać na myjnię automatyczną. Dlaczego? Ponieważ szczotki, których zadaniem jest umycie Twojego samochodu, najpewniej naruszą strukturę powłoki (jej właściwości zaczną szybciej zanikać), a także spowodują zarysowania na karoserii. Dzieje się po pierwsze przez same szczotki a po drugie dlatego, że w ich włosiu zwykle zostają drobinki brudu, np. piasek, z poprzednich aut.
A więc odpowiadając na pytanie, czy auto rysuje się po ceramice, odpowiedź jest prosta i brzmi: tak. Pod kątem uszkodzeń mechanicznych nie jest to „najtrwalsze i najskuteczniejsze zabezpieczenie”.
Powłoka ceramiczna – dlaczego warto?
Skoro powłoka ceramiczna nie chroni przed większymi zarysowaniami, to dlaczego warto się na nią zdecydować? Ponieważ oprócz tego ma wiele innych zalet. Jak wspominaliśmy, zabezpiecza przed szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi, chemią, czy ptasimi odchodami. Nie bez znaczenia jest również to, że poprawia wygląd wizualny lakieru – nadaje mu szklistości, pogłębia kolor, a przy okazji, dzięki właściwościom hydrofobowym, znacznie ułatwia mycie samochodu (wtedy wizyta na myjni automatycznej nie dość, że nie jest wskazana, to jeszcze jest niepotrzebna, auto bez problemu wyczyścisz na myjni samoobsługowej). Możesz też zapoznać się z naszym artykułem, jak dbać o powłokę ceramiczną, aby dowiedzieć się, jak odpowiednią pielęgnacją zapewnić jej trwałość.
Zabezpieczenie lakieru przed uszkodzeniami mechanicznymi
Skoro nie powłoka, to co ochroni lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi? Rozwiązaniem jest folia PPF, która obecnie stanowi najlepsze zabezpieczenie przed opisanymi wcześniej uszkodzeniami. Może się też sprawdzić w przypadku niedużych obcierek parkingowych, choć, oczywiście, nie licz na to, że po groźniejszym wypadku lakieru pozostanie nienaruszony.
Aczkolwiek folia PPF ma dwie zasadnicze wady:
- to znacznie większy wydatek, zaczynający się od 10 tys. zł za oklejenie całego samochodu;
- wiele folii nie zapewnia efektu wizualnego, takiego jak szklistość, pogłębienie koloru.
To, co proponują często studia auto detailingu, to nałożenie folii na elementy najbardziej narażone na uszkodzenia, jak zderzak i pokrycie pozostałej części auta powłoką ceramiczną (powłoki można aplikować także na folie, więc nie martw się, że efekt będzie nierównomierny).
Co wybrać? Wszystko zależy od Twoich oczekiwań oraz budżetu. Napisz do nas, a skontaktujemy Cię z najbliższym współpracującym z nami studiem auto detailingu, które przedstawi najkorzystniejsze dla Ciebie rozwiązanie.
Odpowiemy na Twoje dowolne pytanie
Związane z zabezpieczeniem auta*
Wypełnij załączony formularz
Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Otrzymasz poradę naszego eksperta