Powłoka ceramiczna – kiedy się opłaca, na jakie samochody?
Piotr Szczygieł
Współwłaściciel marki 4nano. Odpowiada m.in. za kwestie marketingowe i sprzedażowe oraz treści na naszym blogu.
Dada dodania: 11 stycznia 2022
Planujesz kupno nowego samochodu i szukasz rozwiązania, aby zabezpieczyć jego lakier od pierwszych kilometrów? A może posiadasz kilkuletnie auto i doszedłeś/doszłaś do wniosku, że warto odświeżyć jego wygląd? Jeśli odpowiedź na którekolwiek z powyższych pytań brzmi “tak”, to ten artykuł może Ci się przydać.
Powłoka ceramiczna – czym jest?
Zanim stwierdzisz, czy zabezpieczenie samochodu powłoką ceramiczną ma w ogóle sens w przypadku Twojego auta, warto dowiedzieć się, się czym tak naprawdę jest powłoka ceramiczna. Ceramika samochodowa to nic innego jak zbiór związków chemicznych, które po nałożeniu na lakier tworzą niewidoczną dla oka warstwę ochronną. Dzięki aplikacji powłoki ceramicznej karoseria samochodowa brudzi się mniej, a lakier dłużej zachowuje idealny wygląd i szklistość.
Powłoka ceramiczna – jakie auta opłaca się zabezpieczać?
Zacznijmy od tego, na jakie samochody można nałożyć powłokę ceramiczną? Tutaj nie ma ograniczeń. Niezależnie od tego, czy jest to samochód nowy, używany, czy może to oldtimer, można zabezpieczyć go ceramiką samochodową. Różnica będzie jedynie w cenie. Auta salonowe wymagają znacznie mniejszego przygotowania (usunięcia rys z lakieru), niż samochody używane. Co ciekawe, w przypadku niektórych, miększych lakierów, rysy mogą powstać już po przejechaniu kilkuset kilometrów. Kiedy więc najlepiej zabezpieczyć samochód? Odpowiedź brzmi: im szybciej, tym lepiej, unikniesz wtedy dodatkowych kosztów związanych z korektą lakieru.
A jak to wygląda w przypadku starszych aut? Dla kilkuletnich samochodów powłoka ceramiczna na pewno będzie dobrym rozwiązaniem. Trzeba jednak liczyć się z tym, że poza kosztem aplikacji będziesz musiał dołożyć dodatkowe 1000 zł + za korektę lakieru.
Jeśli chodzi o starsze auta, to sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Jeśli doszedłeś/doszłaś do wniosku, że zamierzasz użytkować samochód jeszcze przez dłuższy czas, a cena zabezpieczenia powłoką ceramiczną nie przekracza 30% wartości pojazdu, warto skorzystać z opcji ochrony. W przypadku gdy planujesz w najbliższym czasie zmienić auto lub jego wartość jest znikoma, to lepiej postawić na tańszą opcję np. wosk, lub po prostu poczekać na nowe auto.
Dokładne ceny różnych rodzajów powłok w przykładowych polskich miastach podaliśmy w artykule: https://4nano.pl/ile-kosztuje-powloka-ceramiczna/
Powłoka ceramiczna a sposób użytkowania
Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest sposób użytkowania samochodu. Trwałość powłoki zazwyczaj wyrażana jest w latach, ale nie jest to jedyny wyznacznik. Dlaczego? Samochód podczas eksploatacji jest narażony na różne czynniki zewnętrzne, które powodują, że powłoka się „zużywa”. O wiele dłużej wytrzyma powłoka ceramiczna na oldtimerze używanym kilka razy do roku (często znacznie dłużej niż deklarowany przez producenta okres), czy samochodzie, którym pokonujesz kilkadziesiąt kilometrów tygodniowo (np. jeżdżąc jedynie do pracy). W tym wypadku zabezpieczenie ceramiką samochodową będzie opłacalne.
Po drugiej stronie są samochody mocno eksploatowane, na których powłoka ceramiczna zanika znacznie szybciej (może działać krócej niż deklarowany przez producenta okres w latach). Jeśli więc posiadasz terenowego Jeep’a albo samochód dostawczy, który ciągle jest w trasie, warto postawić na trwalsze rozwiązania. W takim wypadku lepszym wyborem może być folia ochronna PPF, ale musisz liczyć się z tym, że to droższa opcja.
Powłoka ceramiczna – kiedy się opłaca? Podsumowanie
Powłoka ceramiczna lub inna forma zabezpieczenia sprawdzi się w przypadku aut salonowych, kilkuletnich czy też oldtimerów. Jeśli posiadasz auto starsze, warto, abyś dokładnie przeliczył koszty zabezpieczenia lakieru ceramiką – w przypadku niektórych samochodów może to być po prostu nieopłacalne. Z punktu widzenia użytkowania, ceramika samochodowa najlepiej sprawdzi się na autach typu „daily”. Jeśli posiadasz terenówkę albo pokonujesz naprawdę sporo kilometrów, lepszym wyborem może okazać się folia ochronna PPF.