Jak usunąć powłokę ceramiczną? Czy ceramika samochodowa zanika na lakierze?
Piotr Szczygieł
Współwłaściciel marki 4nano. Odpowiada m.in. za treści na naszym blogu.
Dada dodania: 20 Stycznia 2021
Usuwanie powłoki ceramicznej
Na początek dobra wiadomość, o której może już wiesz, ale wolimy się upewnić: powłokę ceramiczną można usunąć z powierzchni lakieru, jeśli jest taka potrzeba. Ale zanim przejdziemy do tego, jak to zrobić, należałoby ustalić powód, dla którego chcesz to zrobić i jak dużo czasu minęło od aplikacji. W zależności od tego czy powłoka ceramiczna została dopiero co zaaplikowana, czy nałożono ją dawno temu (tydzień/miesiąc/rok), inne będą sposoby pozbycia się jej. Dlatego rozważymy dwa podstawowe warianty.
Usuwanie powłoki ceramicznej zaraz po aplikacji
1. spróbuj dotrzeć to miejsce mikrofibrą
2. zastosuj 4nano Final Wipe Off
Jeśli stara warstwa powłoki ceramicznej wciąż nie chce zejść, zaaplikuj na mikrofibrę produkt 4nano Final Wipe Off i spróbuj usunąć nadmiar powłoki – czasami to pomaga, chociaż… rzadko. Udało się zdjąc produkt? Wtedy zaaplikuj nową warstwę w tym miejscu/na danym elemencie.
3. spoleruj dany element
Na koniec rozwiązanie, które jest najskuteczniejsze, czyli maszynowe usunięcie nadmiaru produktu. Spoleruj miejsce, w którym znajduje się niedotarta powłoka. W zależności od rodzaju ceramiki oraz czasu, jaki leżała na elemencie, będziesz potrzebować silniejszej lub słabszej kombinacji padów i past polerskich.
Usuwanie powłoki ceramicznej utwardzonej na lakierze
Jeżeli z jakiegoś powodu chcesz usunąć ceramikę po dłuższym czasie, gdy nastąpiło już jej całkowite utwardzenie, jedynym rozwiązaniem będzie korekta lakieru. I tutaj wszystko zależy od tego, jaka powłoka ceramiczna była nakładana, ponieważ produkty o większej twardości oraz wyższej koncentracji substancji aktywnych będą wymagały większego nakładu pracy i silniejszych kombinacji past i padów niż te miększe, o krótszej trwałości.
Sami przekonaliśmy się jak uporczywe może być usuwanie warstwy Rock’a dopiero po nałożeniu, niedotarciu i postawieniu produktu do utwardzenia na 15 dni. Tutaj z pomocą przyszło nam dopiero futro i mocno tnąca pasta Koch Chemie.
Czy ceramika samochodowa zanika na lakierze?
Na koniec temat najtrudniejszy, czyli: czy ceramika samochodowa zanika na lakierze i kiedy to następuje? I, jak to często bywa, odpowiedź brzmi: to zależy. Spróbujemy wytłumaczyć to najprościej, jak się da.
Czas ochrony powłoki ceramicznej, który jest często głównym wyznacznikiem trwałości ceramiki, jest tak naprawdę okresem umownym, zwykle nieprecyzyjnym. Dlaczego? Powłoki ceramiczne są przez cały czas narażone na działanie czynników zewnętrznych, a podejście właścicieli aut do pielęgnacji jest, co tu ukrywać, różne. I mamy kilka przykładów, które powinny to dobrze zobrazować:
- trwałość powłoki ceramicznej samochodu jeżdżącego po drogach w Norwegii będzie zupełnie inna, niż auta poruszającego się w Polsce; wpływ na to mają głównie warunki atmosferyczne – dłuższy okres zimowy, czy drogi posypywane drobnymi kamyczkami (tego dowiedzieliśmy się, prowadząc szkolenie dla norweskiego partnera 😉);
- właściciel korzystający z myjni automatycznych może pożegnać się z powłoką ceramiczną już po kilku miesiącach (szczotki rysują lakier i naruszają jej strukturę); z drugiej strony regularna pielęgnacja, mycie dedykowanym środkami, może wydłużyć jej działanie;
- trwałość powłoki będzie zupełnie inna w zależności od eksploatacji samochodu; nie można porównywać auta, które w rok przejechało 50.000 kilometrów do samochodu, który porusza się tylko po mieście i miesięcznie ma na liczniku 500 km; to tak jakby nałożyć powłokę ceramiczną na płytę pokazową w naszym showroomie i powiedzieć, że działa dożywotnio;
- powłoka może działać inaczej na konkretnych elementach samochodu; świetnym przykładem jest tutaj powłoka hydrofobowa na szyby – na przedniej szybie zanika ona znacznie szybciej niż na szybach bocznych. Powód? Szyba czołowa podczas jazdy jest najbardziej narażona na oddziaływanie czynników zewnętrznych np. rozbite insekty.
Podsumowując, trwałość wyrażona w latach jest jedynie okresem umownym, który może ulec zmianie ze względu na inne, bardzo istotne zmienne. Dlatego studia detailingowe powinny informować o tym klientów, wyjaśniać, jak dbać o powłokę ceramiczną. Natomiast jeśli jesteś klientem i usłyszysz, że powłoka działa 10 lat i nie trzeba nic więcej z nią robić, powinieneś/-aś poszukać innego studia.
No dobra, a co z tym „zanikaniem”? Prawda jest taka, że nie przeprowadza się badań mających na celu określenie, czy powłoka jest na lakierze, czy jej nie ma. Nie można tego zweryfikować ani gołym okiem, ani za pomocą miernika lakieru. Dlatego określenie zanikanie jest nie do końca trafione. Bardziej adekwatne byłoby stwierdzenie, że z czasem ceramika samochodowa traci swoje właściwości (m.in. szklistość, łatwość mycia). Wtedy można mówić o tym, że jej czas ochrony się skończył i można na nowo zabezpieczyć karoserię.
I tutaj mamy jeszcze jedną uwagę. Często klienci studiów (a nawet sami detailerzy) twierdzą, że skoro zanikła hydrofobowość (jeden z efektów ceramiki), to powłoka już „nie działa” lub “coś jest z nią nie tak”. A jak staramy się cały czas uświadamiać, hydrofobowość (kropelkowanie) nie jest podstawową właściwością ceramiki, a jedynie dodatkiem, który ze względu na zachodzące procesy chemiczne nie jest w stanie utrzymać się tyle ile sama powłoka ceramiczna. Cecha, jaką jest hydrofobowość zawsze zanika najszybciej (niezależnie od producenta). Można natomiast w prosty sposób odświeżać ten efekt i zaleca się to robić podczas przeglądów.