Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy już od dawna prowadzisz studia auto detailingu, wyszczególnienie rodzaju oferowanych usług raczej nie stanowi problemu. To najczęściej mycie detailingowe i detailing wnętrz, korekta oraz zabezpieczenie lakieru, pranie tapicerki, renowacja skór. W zależności od Twoich umiejętności może to być jeszcze przyciemnianie szyb, oklejanie aut folią PPF, a nawet hydrografika. Tylko jak to wszystko przedstawić klientowi, aby zachęcić go do skorzystania z Twoich usług? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek, jak przygotować ofertę studia auto detailingu, które mogą się sprawdzić zarówno wtedy, gdy otwierasz samochodowe SPA, jak i w sytuacji, gdy chcesz poprawić działania marketingowe.

Co powinna zawierać dobra oferta auto detailingu?

Dobra oferta powinna zawierać kilka pozycji, które są ważne z punktu widzenia Twojego klienta, a nie Ciebie. Dlaczego to podkreślamy? Ponieważ zauważyliśmy, że często wśród detailerów panuje przekonanie, że inni mają podobną wiedzę, co oni. A prawdą jest, że przeciętny klient może i wie, że mycie ręczne jest lepsze od wizyty na myjni automatycznej, ale już nie do końca będzie sobie zdawać sprawę z takich możliwości jak usuwanie rys, czy renowacja skóry. A więc co i jak umieścić w ofercie, aby mu o tym skutecznie opowiedzieć?

Rodzaje usług detailingowych

W pierwszej kolejności musisz pokazać klientowi, czym w ogóle się zajmujesz (i nie zakładać, że on będzie o tym wiedzieć). Przedstaw usługi, które klient może u Ciebie wykonać, skupiając się na wyróżnieniu tych najbardziej opłacalnych/najlepszych dla Ciebie. Pamiętaj, że potencjalny klient zazwyczaj nie czyta o Twoich usługach od A do Z.

Wskazówka 1: tworząc ofertę, np. na stronie, pogrupuj poszczególne usługi. Jeśli klient chce skorzystać z mycia detailingowego wejdzie właśnie na nie, a jeśli interesuje go aplikacja powłoki, przejdzie bezpośrednio na zakładkę o tej usłudze. Mając wszystkie usługi wymienione na jednej stronie, możesz w łatwy sposób zniechęcić klienta.

Wskazówka 2: nie staraj się dodawać usług na siłę. Pokaż to, co realnie możesz zaoferować klientowi i w czym jesteś dobry. Szczególnie na początku skup się na kilku usługach i na nich promuj swoją firmę. W końcu prowadzisz studio auto detailingu (nie myjnię samochodową lub warsztat), i tak też chcesz być postrzegany/-a.

Opis usług car detailingu

Zakres usług gotowy, pora przejść do ich opisu. Wbrew pozorom to bardzo ważny punkt. Nie wiem, czy spotkałeś/-aś się kiedyś ze zwrotem „klątwa wiedzy”? Coś, co dla Ciebie jest oczywiste, niekoniecznie jest oczywiste dla Twojego klienta. Zamiast zwrotów typu „polerka” lub „deironizacja”, użyj „usuwanie rys” i „usuwanie zanieczyszczeń metalicznych”. Taki język będzie znacznie bardziej przystępny dla twojego odbiorcy.

Dodatkowo warto umieścić w opisie usługi czas jej realizacji – dla klienta może być to istotna informacja.

Wskazówka 1: pracujesz na produktach renomowanych, znanych marek? Każdy nowy samochód przed aplikacją powłoki ceramicznej przechodzi u Ciebie jednoetapową korektę lakieru gratis? Oferujesz auto zastępcze w przypadku dłuższych usług gratis? Poinformuj o tym swojego klienta! Większość osób najpierw szuka podstawowych informacji, a dopiero potem dopytuje o szczegóły/korzysta z usługi. Jeśli już na samym początku wyraźnie poinformujesz potencjalnego klienta o swoich atutach, zyskasz przewagę konkurencyjną.

Ciekawostka: w trakcie jednego ze szkoleń, nasz partner dostał sms’a z zapytaniem, ile w jego studio kosztuje polerka + korekta lakieru 😉 Ten przykład doskonale obrazuje to, o czym pisaliśmy wyżej. Nie oczekuj, że klient będzie wiedzieć wszystko o pielęgnacji aut. Gdyby tak było, nie miałbyś/miałabyś pracy. Co więcej, on nie musi tego wiedzieć, bo to Ty jesteś od tego, aby mu najważniejsze rzeczy wyjaśnić/uświadomić.

Cennik usług detailingowych

Chyba najbardziej kontrowersyjny punkt na liście, czyli cena usługi. Dlaczego kontrowersyjny? Rozmawiając z kilkudziesięcioma studiami auto detailingu zauważyliśmy, że właściciele podchodzą do tego tematu na dwa sposoby. Albo bez problemu podają cenę, albo starają się tego unikać, aby mieć możliwość dostosowania kosztu do możliwości klienta. Z doświadczenia możemy jednak powiedzieć, że drugie podejście się nie sprawdza. Klienci chcą wiedzieć, ile zapłacą za daną usługę, a jeśli takiej informacji nie otrzymają, w większości przypadków szukają dalej.

I teraz pomyśl, jak to jest, gdy sam/-a chcesz skorzystać z danej usługi/zakupić produkt. Czy jeśli nie ma ceny, to od razu dzwonisz do firmy, i się o nią dopytujesz? A może sprawdzasz konkurencję, bo zakładasz, że skoro nie podają cen, to są one wysokie lub… po prostu nie chce Ci się tracić czasu na telefony? Tak samo ma Twój klient. Ale, żeby nie było, że zostawiamy Cię z niczym, mamy wskazówkę.

Wskazówka 1: rozwiązanie tej sytuacji jest dość proste, wystarczy przed ceną usługi dodać słowo „od”. Jeśli klient przyjedzie do Ciebie np. autem dostawczym, bez problemu wyjaśnisz mu, że cena dotyczy samochodów typu sedan, a zabezpieczenie jego auta będzie kosztować Cię znacznie więcej pracy i zużytego produktu.

Oferta studia car detailingu – strona www, katalogi, social media

Było trochę o tym, jak przygotować kompletną ofertę. I to była ta łatwiejsza część. Teraz podpowiemy, jak ją przedstawić, aby dotrzeć do klienta.

Strona WWW

Podstawowym sposobem prezentowania oferty jest strona www. I warto się na to zdecydować z dwóch powodów. Przede wszystkim jest to sposób na pozyskiwanie klientów, o ile strona internetowa jest dobrze widoczna w wyszukiwarce Google’a (co wymaga od Ciebie dodatkowych działań lub skorzystania z usług agencji SEO, reklamowych).

Ale nawet jeśli nie wiesz, o czym w ogóle piszemy, albo nie masz czasu/środków na działania SEO, to możesz nam zaufać, gdy napiszemy, że Twoja strona będzie widoczna na zapytania związane z nazwą Twojej firmy. Klient, który dowie się o Twoim studiu, będzie chciał je sprawdzić. Oczywiście, prawdopodobnie wyszuka profil na Facebooku, ale sposób prezentacji treści w social mediach jest ograniczony. Dlatego oprócz tego będzie chciał przejrzeć Twoją stronę internetową. To ona stanowi Twoją wizytówkę w sieci, a także buduje zaufanie.

Często spotykamy się ze stwierdzeniem, że danemu studiu social media wystarczą. Że zwykle klientów mają z tych kanałów lub z polecenia. I my się z tym nie kłócimy. Ale teraz zastanów się przez chwilę, jak Ty sprawdzasz daną firmę? Poprzestajesz na Facebooku? Instagramie? Szczerze w to wątpimy. Najczęściej firmy, które nie mają swojej strony, wzbudzają wątpliwości. Może tak naprawdę nie istnieję? Nie są profesjonalne? Czy Ty sam/-a zostawisz w takim miejscu samochód o niemałej wartości? Wydasz tysiąc złotych na usługę? Zapewne nie.

I jeśli faktycznie polecenia to Twoje jedyne źródło pozyskiwania klientów, to nie będziemy Cię namawiać do założenia strony internetowej. Chociaż nie, będziemy, bo o ile teraz tak jest, o tyle nie wiesz, czy za rok nie będziesz musiał/-a zacząć w inny sposób szukać klientów.

Ciekawostka 1: w tym roku wprowadziliśmy do naszej oferty szkolenia marketingowe dla partnerów biznesowych. Aktualnie trzech z nich, którzy dotychczas nie mieli swojej strony www, zdecydowali się na nią po warsztatach. A czwarty partner się nad tym zastanawia. I to dla nas najlepszy dowód na potwierdzenie, że strona www jest ważna.

Ciekawostka 2: zespół 4nano może wykonać dla Ciebie stronę www. Skontaktuj się z nami i zapytaj o koszty/warunki.

Katalogi, materiały tradycyjne

Strona www to podstawa, ale pamiętaj, że Twój biznes ma charakter lokalny. Dlatego warto wydrukować prosty baner lub zlecić stworzenie cennika na plexi i powiesić w widocznym miejscu na ścianie przed/w budynku. Klient w wolnej chwili, np. w trakcie trwania usługi, będzie mógł się zapoznać z pozostałą ofertą (i może przy okazji zdecyduje się na dodatkowy zabieg).

Co więcej, po zakończonej usłudze możesz mu wręczyć katalog, w którym znajdzie informację o tym, czym się zajmujesz. Zresztą te same katalogi możesz po prostu roznieść do miejsc, gdzie mogą przebywać Twoi potencjalni klienci.

4nano przy współpracy z partnerami tworzy tego typu katalogi, które możesz znaleźć tutaj: Folder_ogolny_4nano_PDF

Social media

Social media, tak jak strona internetowa, to baza działań marketingowych. Tylko jak je prowadzić? Większość studiów car detailingu prezentuje w nich wykonane realizacje. I jest to dobra droga, ponieważ pokazujesz swoją pracę, umiejętności, a od czasu do czasu pewnie przyciągasz uwagę jakimś nietypowym samochodem. Ale… to nie wystarcza. Dlaczego? Ponieważ każdy tego typu post jest tak naprawdę taki sam, zmienia się tylko auto i zakres prac. Może i nowe osoby to zaciekawi, ale stałych obserwujących znudzi. Co więcej, takimi postami raczej nie pozyskasz nowych klientów. Co robić? Mamy kilka prostych pomysłów:

  • zaplanuj promocje/sezonowe rabaty/konkursy i informuj o nich w social mediach; możesz też stworzyć płatną reklamę (chociaż polecamy robić to przez menadżera reklam, a nie przycisk “promuj post”);
  • pokazuj backstage swojej pracy, najlepiej z Tobą lub pozostałymi pracownikami w roli głównej – ludzi często ciekawi, jak coś wygląda “od środka”;
  • pokazuj realizacje przed i po, np. z korekty lakieru, prania tapicerki, czyszczenia wnętrz, renowacji skóry – zwykle tego typu wpisy są efektowne i uświadamiają klientów, za co płaci;
  • pisz o usługach – jeśli masz kolejną realizację z oklejania samochodu, aplikacji powłoki, czy korekty lakieru, to zamiast szczegółowego zakresu prac, wyjaśnij, na czym polega dana usługa, jakie są jej korzyści (ale nie ukrywaj wad). Nie zakładaj, że Twój klient to wszystko wie, bo najpewniej nie wie. Może nie tylko go zaciekawisz, ale też wzbudzisz zaufanie ekspercką wiedzą (to dotyczy też nowych osób przychodzących na Twój profil).

To tyle na dziś. Jeśli spodobały Ci się nasze wskazówki i chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się czegoś więcej, zgłoś się do nas na szkolenia marketingowe.