Każda firma, która posiada stacjonarną siedzibę i co więcej – swoje usługi oferuje lokalnie, powinna pomyśleć o założeniu wizytówki Google Moja Firma, która nie dość, że jest bezpłatna, to jeszcze pozwoli na wyświetlanie informacji o twojej firmie bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Jak ją utworzyć, na co zwracać uwagę podczas wypełniania danych? Podpowiadamy.
Wizytówka Google Moja Firma dla studia auto detailingu
Posiadanie wizytówki Google Moja Firma to szybki, prosty i tani sposób na zaistnienie w sieci, niezależnie od tego, czy posiadasz stronę internetową, czy nie. Dzięki niej twoi klienci mogą uzyskać podstawowe informacje o twojej firmie, jak adres, czy numer telefonu, ale też znaleźć ją w mapach Google, czy w błyskawiczny sposób znaleźć trasę do twojej siedziby.
O korzyściach wynikających z posiadania wizytówki Google Moja Firma pisaliśmy w artykule o tym, jak pozycjonować lokalnie studio auto detailingu, do lektury którego cię zachęcamy. Dziś szybko przejdziemy do tego, jak utworzyć oraz uzupełnić taki profil, co jest ważne podczas tego procesu. I co istotne, zapoznaj się z tymi informacjami nawet jeśli masz już wizytówkę. Dlaczego? Ponieważ przedstawimy problem nie tylko od strony „technicznej”, ale doradzimy też, jak zaprezentować poszczególne dane. A dzięki temu, że cały czas możesz edytować, zmieniać swoją wizytówkę, wskazówki te mogą ci się przydać.
I żeby pokazać to na branżowym przykładzie, krok po kroku wyjaśnimy, jak stworzyliśmy wizytówkę Google Moja Firma dla naszego partnera biznesowego z Dąbrowy Górniczej – Kasprzyk Garage.
Rejestracja w Google Moja Firma
Pierwszy krok to rejestracja twojej firmy. Aby to zrobić, przejdź na stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ (możesz ją wyszukać wpisując w wyszukiwarce „google moja firma”) i kliknij „Zarządzaj teraz”. Zostaniesz poproszony o zalogowanie się do konta Google i tu mamy od razu pierwszą wskazówkę – posiadanie konta Google nie jest równoznaczne z posiadaniem konta pocztowego Gmail. Możesz zarejestrować konto Google na swój firmowy adres mailowy i my w tym przypadku tak zrobiliśmy. Dzięki temu otrzymasz dostęp do większości usług Google, poza pocztą oczywiście.
Jeśli nie posiadasz jeszcze konta Google na firmowego maila, wybierz opcję „Użyj innego konta” i następnie „Utwórz konto” oraz „Do zarządzania moją firmą” i jako adres email użyj służbowego konta. Po jego weryfikacji możesz przejść do części głównej.
Podstawowe dane studia auto detailingu
Jesteś zalogowany? Czas, aby wypełnić podstawowe dane o firmie, zaczynając od nazwy i kategorii działalności. I chociaż podanie nazwy twojego studia nie powinno budzić wątpliwości, to warto wiedzieć, że w tym polu dobrze jest uwzględnić, czym jest twoja działalność, czyli np. „ XYZ Auto detailing”, „XYZ Studio detailingowe”, „Studio kosmetyki samochodowej XYZ”. Przy czym warto pamiętać, aby jako pierwszą wpisać nazwę firmy, a dopiero potem dookreślić, jeśli z samej nazwy to nie wynika. My zdecydowaliśmy się na „Kasprzyk Garage – auto detailing”, ponieważ dzięki temu, że mamy dostęp do narzędzi SEO wiemy, że „auto detailing” jest jedną z najczęściej wyszukiwanych fraz.
Następnie należy wybrać kategorią działalności i w tym wypadku najlepszą będzie „myjnia samochodowa” (niestety, Google detailingu nie uwzględnia).
Kolejny krok to wpisanie adresu, który powinien być w takiej formie, w jakiej znajduje się na twojej stronie internetowej lub w innych miejscach w internecie (pisaliśmy o tym w artykule o pozycjonowaniu lokalnym).
Następnie trzeba podać numer telefonu oraz, jeśli posiadasz, adres strony internetowej. Nie masz strony? Są dwie opcje. Jeśli masz prężnie działające konto na Facebooku, na którym można znaleźć sporo informacji o twojej firmie, podaj adres profilu. Możesz też zaznaczyć opcję, że chcesz bezpłatnie utworzyć witrynę na podstawie podanych w wizytówce informacji i tutaj przyznamy się od razu, że nigdy z tej możliwości nie korzystaliśmy, dlatego trudno byłoby nam ją zarekomendować.
Na końcu musisz zweryfikować wizytówkę Google Moja Firma i tu najpewniej będzie możliwa tylko jedna opcja, czyli weryfikacja pocztą. Jak to wygląda? Na podany adres, w przeciągu 15 dni, dostaniesz kartkę z kodem weryfikacyjnym, który należy potem podać w profilu. W ten sposób Google sprawdza, czy firma faktycznie istnieje pod podanym adresem. Czasami dostępne są inne sposoby weryfikacji, np. telefoniczna, aczkolwiek taka sytuacja zdarza się rzadko i tylko wybranym użytkownikom.
Dobra wiadomość jest taka, że choć wizytówka będzie widoczna dopiero po weryfikacji, ty w tym czasie możesz ją uzupełniać.
Dostosowanie profilu w wizytówce Google
Rejestracja i wybranie sposobu weryfikacji konta to nie koniec podstawowych kroków, ponieważ następnie zostaniesz poproszony o dostosowanie profilu. Te etapy nie są obowiązkowe, można je pominąć, aczkolwiek my tego nie polecamy, ponieważ im bardziej szczegółowo wypełniony opis, tym lepiej dla ciebie (wizytówka będzie bardziej wiarygodna nie tylko dla użytkowników, ale też dla robotów Google’a, co przełoży się potem na jej lepszą widoczność w sieci). Aczkolwiek, dobra wiadomość jest taka, że nie musisz uzupełniać tych informacji teraz. Jeśli pominiesz poszczególne kroki, bo nie masz na razie czasu na więcej, a chcesz już rozpocząć weryfikację wizytówki, zawsze możesz przejść do tych sekcji później i je edytować.
Pierwsze, o co zostaniesz poproszony, to dodanie usług. Google, na podstawie kategorii działalności, przedstawi kilka propozycji, które możesz zaznaczyć, chociaż najprawdopodobniej nie wyczerpią one zakresu twojej oferty, dlatego polecamy skorzystać z opcji „Dodaj usługę niestandardową”.
Kolejny krok to dodanie godzin otwarcia, co nie powinno sprawiać żadnych problemów, aczkolwiek mamy dwie uwagi. Po pierwsze, jeśli w trakcie prowadzenia działalności zmienisz te godziny, pamiętaj o aktualizacji tych danych w wizytówce. A po drugie, w dni ustawowo wolne, firmy zwykle są zamknięte i warto byłoby to zaznaczać. Nie martw się, nie musisz o tym pamiętać, ponieważ, gdy zbliżają się takie dni, dostaniesz przypominające maile, w których możesz zaktualizować niestandardowe godziny pracy.
Kolejna w tym panelu to akceptacja (lub nie, lecz z wiadomych względów nie polecamy odhaczania tej pozycji) możliwości bezpłatnego kontaktowania się klientów z twoją firmą w Google.
Masz to? W takim razie przejdź do dodania opisu firmy. Masz na to 750 znaków (licznik podpowie ci, kiedy zbliżasz się do końca) i radzimy wykorzystać je w pełni. Co zamieścić w takim opisie? Czym się twoja firma zajmuje, jakie masz doświadczenie oraz jakie usługi oferujesz – to mają być najważniejsze, skrótowe informacje o twojej działalności. I dobrze, jeśli taki opis zawiera frazy wyszukiwane przez użytkowników, aczkolwiek mamy dobrą wiadomość, ponieważ to najczęściej nazwy usług, jak mycie wnętrz, czy powłoki ceramiczne.
Większość kroków już za tobą, teraz musisz tylko dodać zdjęcia. Mogą to być zdjęcia studia z zewnątrz oraz wewnątrz, a także z realizacji twoich prac. Im będzie ich więcej, tym lepiej, ponieważ to twoje portfolio. Zdjęcia uatrakcyjniają wizytówkę, a także są sposobem na wizualne przedstawienie oferty. Dodatkowo, jeśli tego nie zrobisz, to Google może automatycznie wyświetlać zrzut ze Street View, który często jest robiony na długo przed tym, zanim twoje firma powstanie w tym miejscu. Dobrze, jeśli zdjęcia są różnorodne (przedstawiają wiele aut, a nie jedno konkretne), pokazują różne rodzaje usług.
I… zbliżamy się do końca. Gdy dodasz zdjęcia, Google zapyta się ciebie, czy chcesz uzyskać dodatkowe środki na reklamę Google Ads, ale tym nie będziemy się zajmować – możesz pominąć ten krok.
Uzupełnianie wizytówki Google Moja Firma dla studia detailingowego
Najważniejsze informacje już masz w swojej wizytówce – jeśli przeszedłeś/przeszłaś przez wszystkie kroki, to profil powinien być uzupełniony w 80% . Nie warto jednak na tym kończyć, tylko uzupełnić wizytówkę jak najdokładniej, ponieważ to potem wpływa na jej pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj, że jeśli nie masz czasu, to nie musisz wszystkiego robić naraz. W końcu i tak czekasz na weryfikację konta do 15 dni. Wskażemy ci, co i jak koniecznie uzupełnić, a także, o czym warto wiedzieć.
Sekcja: Informacje
Ta sekcja powinna już być uzupełniona, ponieważ zawiera podstawowe dane. Tutaj możesz aktualizować adres, godziny otwarcia, numer telefonu, czy opis. Nieznane wcześniej funkcje to różnego rodzaju atrybuty, jak możliwość określenia, czy w twojej firmie znajdują się ułatwienia dostępu dla niepełnosprawnych, jakie są udogodnienia (np. WiFi) oraz rodzaje płatności. Lista atrybutów, które możesz przypisać dla swojej firmy, jest różna, w zależności od innych danych podanych w wizytówce, dlatego nie martw się, jeśli nie masz dostępnych niektórych wymienionych tu punktów.
Sekcja: Zdjęcia
Jeśli nie dodałeś/aś wcześniej zdjęć, możesz to uzupełnić w sekcji Zdjęcia. Znajdziesz tu miejsce na wstawienie logo, zdjęć z zewnątrz lokalu oraz wewnątrz, a także zdjęć w trakcie pracy lub zespołu. Możesz wybrać okładkę, czyli zdjęcie, które chciałbyś/chciałabyś, aby wyświetlało się jako główne. Oprócz tego jest opcja dodania filmów, co jest bardzo atrakcyjną możliwością z punktu widzenia twoich potencjalnych klientów.
Na razie nie masz zbyt wielu zdjęć? Nie szkodzi, zawsze możesz tę sekcję sukcesywnie zapełniać.
Sekcja: Usługi
W sekcji Usługi możesz dodać szczegółowe informacje na temat twojej oferty. Wystarczy kliknąć konkretną usługę, aby pojawiło się pole do edycji nazwy, ceny oraz opisu usługi. Polecamy wypełnić każde z nich. Opis to tylko 300 znaków, możesz tam uwzględnić, na czym polega usługa, jakie korzyści przyniesie lub jakie powłoki ceramiczne/kosmetyki samochodowe/folie PPF wykorzystujesz.
Sekcja: Produkty
Wizytówka Google Moja Firma umożliwia też dodawanie konkretnych produktów, które klienci mogą u ciebie kupić. W przypadku studiów auto detailingu rzadko kiedy ma to miejsce, ponieważ oferujesz usługę, a nie produkt, wiemy jednak, że u niektórych naszych partnerów można zakupić konkretne kosmetyki samochodowe. Możesz to uwzględnić w wizytówce, jeśli masz czas lub często ktoś korzysta z tej opcji i jest to dla ciebie całkiem dobrym źródłem dodatkowego dochodu.
W przypadku produktu należy dodać jego nazwę, kategorię (np. kosmetyki samochodowe), cenę lub zakres cen, opis oraz zdjęcie. Możesz też wstawić przycisk Kup, Zamów online, Skorzystaj z oferty lub Więcej informacji. Do takiego przycisku wystarczy wkleić URL do strony internetowej, na której można dokonać zakupu produktu.
Sekcja: Użytkownicy
W części Użytkownicy możesz dodać lub usunąć osoby, które mają dostęp do panelu administracyjnego twojej wizytówki. Skorzystaj z niej, jeśli chcesz, aby ktoś pomógł ci uzupełnić informacje – możesz przypisać mu rolę właściciela, menadżera lub menadżera lokalizacji. Role tu różnią się od siebie uprawnieniami, np. menadżer nie może dodawać nowych użytkowników lub usunąć wizytówki.
Natomiast jeśli korzystasz z usług agencji SEO/marketingowej i ona tworzy dla ciebie wizytówkę, przypilnuj, aby dodała cię jako właściciela. Gdy zakończysz współpracę nie dość, że będziesz mieć dostęp do wizytówki, co jest bardzo ważne, to jeszcze będziesz mógł/mogła usunąć dostęp pracowników agencji do niej.
Prosty przykład – nasza specjalistka od marketingu internetowego tworzyła wizytówkę, na podstawie której powstał ten poradnik i to ona jest jej główną właścicielką. Jednocześnie, jako właściciela konta dodała Patryka, właściciela Kasprzyk Garage. Po zakończeniu prac nad tym profilem lub w ramach zerwania współpracy z naszą marką Patryk zabrać jej dostęp do konta.
Dodawanie nowych użytkowników jest bardzo proste. Wystarczy kliknąć Dodaj użytkowników, po czym wpisać ich adres oraz przypisać rolę. Osoba, którą zapraszasz do prowadzenia konta, otrzyma maila, w którym musi potwierdzić chęć zarządzania wizytówką.
Wpisy, statystyki, opinie – dodatkowe funkcje wizytówki Google Moja Firma
Wyżej przedstawiliśmy podstawowe informacje, które powinieneś/powinnaś uzupełnić, jeśli zakładasz wizytówkę Google’a, aczkolwiek jest jeszcze kilka funkcji, o których warto wiedzieć. Co istotne, w większości przypadków będziesz mieć do nich dostęp dopiero po weryfikacji konta, nie przejmuj się więc, że na razie, choć widoczne w panelu, są niemożliwe do konfiguracji.
Pierwszą opcją, o której dobrze pamiętać, są Wpisy. To informacje o nowościach, specjalnych promocjach, wydarzeniach, czy o ofercie i produktach. W zależności od wybranej kategorii wpisu podajesz jego nazwę, opis, czas trwania promocji, cenę produktu, czy link do twojej strony, gdzie dostępnych jest więcej informacji. Jeśli szykujesz specjalną ofertę, bądź wprowadzasz nową usługę w swojej firmie, jest to dobry sposób, aby poinformować o tym klientów.
Statystyki to sekcja, w której znajdują się dane dotyczące wyświetlania twojego profilu w wynikach wyszukiwania. Tutaj możesz sprawdzić, dzięki jakim frazom użytkownicy znaleźli wizytówkę, a także, czy odwiedzili twoją stronę internetową lub skorzystali z opcji pokazania trasy. Takie comiesięczne raporty w skondensowanej wersji będziesz też otrzymywać drogą mailową.
Google Moja Firma umożliwia bezpośrednią komunikację z użytkownikami z poziomu wizytówki. Musisz jednak wcześniej przejść do sekcji Wiadomości i tam aktywować tę opcję, o ile nie zrobiłeś/aś tego podczas podstawowej konfiguracji.
Warto też zaglądać do sekcji Opinie – użytkownicy mogą wystawiać recenzje twojej firmie i w tej części będziesz mieć ich podgląd, a także możliwość odpowiedzenia na każdą z nich. Dobrze to robić zarówno wtedy, gdy opinia jest pozytywna (możesz za nią podziękować), jak i gdy klient negatywnie skomentował działalność studia i ty chciałbyś się do tego odnieść celem wyjaśnienia sytuacji.
Ostatnią funkcją, o której chcielibyśmy wspomnieć, są Rezerwacje online – można je aktywować, dzięki czemu klienci będą mogli rezerwować wizytę bezpośrednio z wizytówki Google – w tym celu trzeba połączyć się z obsługiwanym systemem rezerwacyjnym lub bezpłatnie utworzyć go w systemie Google. Niestety, ta opcja nie jest dostępna dla każdego – według specyfikacji Google’a, może być ona niewidoczna dla danej kategorii działalności lub regionu i żadna z obsługiwanych przez nas wizytówek jej nie posiada. Jeśli będzie to aktywne dla ciebie, z lewej strony, gdzie wszystkie pozostałe funkcjonalności, powinna pojawić się sekcja Rezerwacje.
To wszystko, co chcielibyśmy dziś przedstawić. Podejmując współpracę z 4nano, nasi partnerzy biznesowi otrzymują od nas wsparcie i mogą poprosić o pomoc w utworzeniu lub skonfigurowaniu wizytówki. Dlatego, jeśli masz pytania, wątpliwości, napisz do nas, a my pomożemy ci z wizytówką Google.