Czy sprawdzi się powłoka ceramiczna na matowy lakier? Zabezpieczenie matowego lakieru
Piotr Szczygieł
Współwłaściciel marki 4nano. Odpowiedzialny głównie za sprzedaż i marketing.
Dada dodania: 26 Listopad 2021
Zabezpieczenie matowego lakieru – co warto wiedzieć?
Na początek musisz wiedzieć, że jeśli masz samochód z matowym lakierem, to od razu po wyjeździe z salonu (lub od sprzedającego, gdy decydujesz się na używane auto), warto skierować się do studia auto detailingu na zabezpieczenie. Dlaczego?
Po pierwsze lakierów matowych nie wolno polerować. Podczas mechanicznego usuwania rys łatwo naruszyć jego strukturę, co spowoduje wybłyszczanie – karoseria nie będzie już matowy.
Po drugie matowe lakiery są bardziej narażone na wszelkiego rodzaju zarysowania. Miękka struktura powoduje, że nawet lekkie otarcia, piasek, czy sól drogowa spowodują powstanie widocznych rys. Ptasie odchody, czy pozostałości żywic mogą z kolei zamienić się w trwałą plamę. Co wtedy? Niestety pozostaje tylko ponowne malowanie lub wymiana elementu.
Ciekawostka: posiadacze aut z matowymi lakierami nie powinni korzystać z myjni automatycznych, ponieważ szczotki niszczą lakier (dotyczy to każdej karoserii, ale w przypadku matu jest szczególnie widoczne 😉).
Skoro wiesz już, że matowy lakier warto zabezpieczyć, to nasuwa się kolejne pytanie – jak to zrobić? Tutaj dobre rozwiązania są dwa:
- powłoka ceramiczna;
- folia ochronna PPF.
Powłoka ceramiczna na matowy lakier
Pierwszym i zdecydowanie tańszym rozwiązaniem jest powłoka ceramiczna. Ochroni ona lakier przed drobnymi ryskami, np. podczas mycia na myjni bezdotykowej, czy ptasimi odchodami. Cena to 800-3000 złotych w zależności od trwałości.
Ale musisz wiedzieć, że powłoka ceramiczna nie zabezpieczy lakieru przed większymi rysami. Ponadto jedną z jej największych zalet jest… szklistość, co w tym wypadku zamienia się w największą wadę. Nie martw się – jest na to sposób.
Jaka powłoka ceramiczna do lakieru matowego?
W pierwszej kolejności warto dopytać samego producenta o konkretny produkt. Najpewniej będzie mieć informacje o tym, jak dana powłoka sprawdza się w praktyce i coś zasugeruje. To, co my zalecamy, to stosowanie produktów o niskiej masie cząsteczkowej, które nie nadają aż takiego połysku i w przypadku naszej oferty jest to 4nano Quantum Lite+.
Drugie rozwiązanie to konsultacja w sprawdzonym studiu auto detailingu. Detailerzy na co dzień pracują z różnymi lakierami i uwierz nam, mat nie jest im obcy. W większości przypadków będą wiedzieć, jak zachowuje się powłoka ceramiczna na konkretnym rodzaju karoserii, a jeśli nie – przeprowadzą test w mało widocznym miejscu.
Folia ochronna PPF na matowy lakier
Drugim, droższym, ale za to skuteczniejszym pod względem odporności na uszkodzenia mechaniczne rozwiązaniem jest folia ochronna PPF. To często “must have” dla samochodów klasy premium z matowym lakierem.
Poza tym, co oferuje powłoka ceramiczna, folia ochronna zabezpieczy samochód także przed odpryskami od kamieni, większymi rysami, np. od krzaków i kluczy, czy nawet przed lekkimi obcierkami parkingowymi. Dodatkowo producenci posiadają całą gamę folii do lakierów matowych, dzięki czemu produkt nie nabłyszcza samochodu.
Brzmi idealnie? I tak jest, prawie. Wadą jest wysoka cena – od 10 tys. zł za oklejenie całego auta.
Nasza rada na koniec: niezależnie od produktu, na który się zdecydujesz, warto zabezpieczyć matowy lakier! 😉