Auto detailing – kiedy opłaca się otwierać?

Piotrek 4nano

Piotr Szczygieł

Współwłaściciel marki 4nano. Odpowiada m.in. za treści na naszym blogu.

Dada dodania: 26 Stycznia 2021

Auto detailing czy to się jeszcze opłaca
W ostatnich latach usługi samochodowego SPA stały się coraz bardziej popularne. Coraz więcej osób kupuje nowe auta, a także ma świadomość tego, jak odpowiednia pielęgnacja może wpłynąć na ich wygląd. I to powoduje, że otwiera się coraz więcej studiów auto detailingu, co automatycznie przekłada się na większą konkurencję. Tylko… czy klientów starcza dla wszystkich detailerów? I czy wciąż własne studio jest opłacalnym rozwiązaniem. Tak, ale…

Otwieranie studia auto detailingu kiedyś

Można powiedzieć, że początki popularyzacji car detailingu w Polsce sięgają ok. 2010 roku. To właśnie wtedy na rynek wprowadzano pierwsze kosmetyki samochodowe i pojawiali się pierwsi detailerzy, a klienci zaczęli w bardziej świadomy sposób dbać o samochody i korzystać z tego typu usług. I jak może się domyślasz (lub nawet wiesz o tym na pewno), wtedy rynek wyglądał zupełnie inaczej. Konkurencja praktycznie nie istniała a każdy, kto był zainteresowany usługą samochodowego SPA, miał problem ze znalezieniem miejsca, gdzie oferowane jest polerowanie lakieru, woskowanie karoserii czy profesjonalne mycie ręczne. Dzięki temu wystarczyło posiadać punkt auto detailingu, aby nieustannie przyciągać klientów.

Ciekawostka

Data warta zapamiętania to rok 2013 i wprowadzenie pierwszych powłok ceramicznych na rynek (jednym z pionierów w Polsce w tym zakresie była marka 4nano). Nawet nie wiesz, ile razy słyszeliśmy, że ten produkt się nie przyjmie, a właściciele aut będą wybierać znacznie tańszy i sprawdzony wosk. Kilka lat później praktycznie każde studio auto detailingu wprowadziło ceramikę do swojej oferty, a klienci sami o nią dopytywali.
Powłoka ceramiczna Rock kwadrat

Auto detailing obecnie

Czy coś zmieniło się od tamtego czasu? Całkiem sporo. W każdym większym mieście można znaleźć przynajmniej kilkadziesiąt punktów detailingowych, w mniejszych miejscowościach kilka, a usługę samochodowego SPA często oferują także salony samochodowe. Tak jak wspominaliśmy na początku, popyt stworzył podaż i nie ma w tym nic dziwnego. Obecnie to klient wybiera, gdzie zostawi swój samochód, zamiast oddawać go do jedynego punktu w mieście. I czy w tym kontekście wciąż opłaca się otwierać nowe studia? Sprawdzamy.

Auto detailing – czy wciąż się opłaca?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i brzmi – to zależy. Jeśli planujesz otworzyć studio auto detailingu bazując na zasadach sprzed 10 lat to lepiej zapomnieć o tym pomyśle – konkurencja jest zbyt duża. Masz nie tylko pomysł na swoje studio, ale dokładnie opracowany biznesplan, w którym uwzględniłeś/-aś działania marketingowe? Wtedy warto spróbować. I choć liczba klientów zainteresowanych samochodowym SPA znacznie wzrosła, to ich pozyskanie nie jest tak łatwe, dlatego trzeba się dobrze przygotować. Ale jak zwykle przychodzimy z pomocą i mamy dla Ciebie kilka wskazówek. Na początek zachęcamy Cię do zapoznania się z artykułem, jak otworzyć studio auto detailingu, w którym omawiamy tę kwestię od strony logistyczno-finansowej.

Auto detailing – co zrobić, aby wyróżnić się na tle konkurencji?

Aby się wyróżnić, trzeba być innowacyjnym. I nie chodzi tu wcale o zaawansowane technologicznie produkty do auto detailingu, ale o sposób, w jaki wyróżnisz się na tle Twojej konkurencji. Mogą to być np. działania marketingowe, których nie stosują inni, całkowicie inna obsługa klienta, czy chociażby możliwość umawiania wizyt w Twoim studio szybko i przez internet.

Co jest podstawą? Przeanalizowanie tego, co oferuje najbliższa konkurencja i zastanowienie się nad tym, czy możesz zaproponować coś więcej. I mamy dwa przykłady.

Przykład 1

Znasz firmę Wrapster? Oferuje głównie zamianę koloru/zabezpieczenie samochodu folią, czyli usługę, która nie dość, że nie jest jakoś szczególnie innowacyjna, to jeszcze oferuje ją wiele innych studiów auto detailingu. Natomiast wyróżnikiem tej firmy jest kanał na YouTube, który zbiera sporo wyświetleń, a także ciekawie prowadzone profile w social mediach i cała strategia marketingowa, która sprawia, że Wrapster staje się coraz bardziej rozpoznawalny.

Przykład 2

W zeszłym roku nasz znajomy chciał skorzystać z usługi zabezpieczenia samochodu folią ochroną (Full front) i powłokami ceramicznymi (reszta auta). Poleciliśmy mu jednego z naszych partnerów, ostatnie jednak zdecydował się na inne studio auto detailingu. Powód? Potrzebował samochodu zastępczego na czas usługi. Ten przykład idealnie pokazuje, że niektóre detale mogą stanowić naprawdę ważną przewagę konkurencyjną.
Jak prowadzić marketing dla studia auto detailingu