Jeśli prowadzisz studio auto detailingu, to pewnie klientów pozyskujesz z najbliższej okolicy – z tego samego miasta lub pobliskich miejscowości w przypadku miejsc, w których konkurencja jest nieduża. Dobrze, jeśli w takiej sytuacji, potencjalni klienci natrafią na ciebie w internecie. Jak? Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu. Podpowiadamy, na czym to polega oraz jak zwiększyć swoje szanse, na zdobycie klientów z najbliższej okolicy
Na czym polega pozycjonowanie lokalne? Studio auto detailingu vs widoczność w Google
Pozycjonowanie strony www jest nie tylko dla dużych sklepów internetowych, czy serwisów informacyjnych, ale też dla małych, lokalnych firm, które swoją witrynę traktują bardziej jak wizytówkę, informację w sieci o ofercie i cenach. Co więcej, wyszukiwarka Google umożliwia docieranie do takich stron osobom z danego obszaru. Jak?
Jest to możliwe na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na wpisaniu fraz z konkretnym miastem, jak „auto detailing katowice”, czy „auto detailing łódź”. W przypadku większych miast możesz zauważyć, że w trakcie wpisywania fraz w wyszukiwarkę, podpowiedzą się nawet konkretne ulice – to znak, że ludzie często wyszukują usług blisko swojego miejsca zamieszkania, pracy etc. Na tak zadane pytania, zaczną pojawiać się wyniki związane z danym miastem – dobrze, aby była to twoja firma.
Pisaliśmy, że jest jeszcze drugi sposób na wyszukiwanie lokalnych firm i on… nie wymaga wpisywania lokalizacji. Jak to? Google posiada funkcję geolokalizacji, czyli mechanizmu, który przy pomocy GPS lub adresu IP urządzenia ustala jego lokalizację. Po co? Aby móc pokazać jak najbardziej trafne wyniki. Jeśli więc mieszkasz w Katowicach i wpiszesz „auto detailing”, pokażą ci się wyniki firm z Katowic. Co ciekawe, jeśli chwilowo przebywasz we Wrocławiu i np. na telefonie sprawdzasz, gdzie jest najbliższa myjnia samochodowa, geolokalizacja pozwoli na pokazanie wyników z Wrocławia. Skąd wiedzieć, czy geolokalizacja działa? Po przejściu na sam dół wyników wyszukiwania powinna pojawić się o tym informacja (pod sugestiami dotyczącymi fraz).
A co to oznacza dla Ciebie? To, że powinieneś pozycjonować swoje studio car detailingu lokalnie, aby zacząć się wyświetlać użytkownikom z twojej okolicy, ponieważ w ich przypadku jest duże prawdopodobieństwo, że skorzystają z twoich usług.
Jak pozycjonować lokalnie studio auto detailingu?
Skoro już wiesz, co to jest pozycjonowanie lokalne, przedstawimy zaraz kilka podstawowych praktyk, od których należy zacząć. Pokazane przez nas działania możesz przeprowadzić samodzielnie – są one bezpieczne, nie zaszkodzisz swojej stronie. I co najważniejsze, nie wymagają zaawansowanej wiedzy, wystarczy, że będziesz podążać za naszymi wskazówkami.
I aby cię jeszcze zachęcić, mamy dobrą wiadomość: ze względu na to, że najczęściej na frazy lokalne jest mniejsza konkurencja, łatwiej jest osiągnąć lepsze wyniki w wyszukiwarce Google (zwłaszcza że nawet jak już konkurencja jest, to nie zawsze wie lub ma czas/ochotę na wprowadzenie tych praktyk). Jednocześnie, mimo mniejszej konkurencyjności fraz, mogą one przynieść większe korzyści biznesowe, niż bardziej popularne frazy jak „auto detailing”, czy „powłoki ceramiczne”, ponieważ osoby, które je wpisują w Google’u, najczęściej są poważnie zainteresowane tym, aby skorzystać z oferty, zapisać się na wizytę.
Lokalne frazy kluczowe
Działanie SEO można podzielić na dwie grupy: takie, które można wykonać bezpośrednio na stronie i takie, które wykonuje się poza nią (np. pozyskiwanie linków do twojej strony). My skupimy się na tej pierwszej części, ponieważ jest bardziej bezpieczna, nie wymaga specjalistycznej wiedzy.
Podstawą pozycjonowania są frazy/słowa kluczowe, czyli takie wyrażenia, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę Google, aby odnaleźć konkretne informacje. Lokalne frazy kluczowe to te związane z danym miastem, dzielnicą, a nawet ulicą.
Twoim zadaniem będzie zastanowić się, co wpisują użytkownicy, aby znaleźć oferowane przez ciebie usługi. Z góry możemy podpowiedzieć ci, że najczęściej stosowane frazy ogólne w przypadku tej branży to:
- car detailing;
- auto detailing;
- myjnia samochodowa;
- myjnia ręczna.
Oprócz tego są jeszcze frazy związane z konkretną usługą, jak:
- powłoki ceramiczne;
- czyszczenie tapicerki;
- czyszczenie wnętrza samochodu;
- czyszczenie reflektorów;
- regeneracja reflektorów;
- czyszczenie skóry w aucie;
- folia ppf;
- folia ppf na lampy.
Uproszczając, do każdej z tych frazy wystarczy dopisać miasto, w którym działasz, aby otrzymać lokalne słowa kluczowe, czyli np.:
- powłoki ceramiczne katowice;
- czyszczenie tapicerki łódź.
Tutaj dopowiemy jedynie, że fraz kluczowych nie wybiera się „z głowy”, tylko na podstawie narzędzi, co jest tematem na osobny artykuł (tak, tak – mamy go w planach). Jednak zaproponowane tutaj frazy zostały poprzedzone analizą, dlatego możesz się na nich opierać na start.
Masz frazy lokalne, co teraz? Należy zacząć stosować je na swojej stronie internetowej. Jest kilka miejsc, w których powinny się pojawić, takich jak title, description, czy nagłówki, ale na razie tym się nie przejmuj – opiszemy to dokładnie w osobnym artykule o tym, jak pozycjonować studio auto detailingu. Na początek wystarczy, jeśli zebrane frazy lokalne zaczniesz umieszczać w treści różnych podstron, czy w artykułach na blogu, aczkolwiek tutaj mamy przestrogę. Aby były to działania bezpieczne, nie możesz „spamować” frazami, tzn. umieszczać je w takiej ilości, że będzie to nienaturalne, drażniące dla użytkownika. Ponadto muszą one brzmieć naturalnie, a pewnie zgodzisz się z nami, że… „powłoki ceramiczne katowice” tak nie brzmią. Co z tym zrobić? Zamienić na „powłoki ceramiczne w Katowicach” lub, jeśli to możliwe, stosować np. w nagłówkach formę „powłoki ceramiczne – Katowice”.
Dane kontaktowe na stronie studia car detailingu
Najtrudniejsze mamy tak naprawdę za sobą, teraz mamy kilka prostszych, a bardzo ważnych zagadnień. Zaczniemy od czego oczywistego, czyli od zakładki kontakt na twojej stronie internetowej. Tam podajesz adres, numer kontaktowy, a także adres e-mail, pod którym można się z skontaktować z twoją firmą. Dobrze, jeśli oprócz tego, podasz też godziny otwarcia (to jest ważne z punktu widzenia twoich klientów – nas bardzo irytuje, jak nie możemy znaleźć takiej informacji, a ciebie?).
A czemu wspominamy o czymś tak istotnym, jak dane kontaktowe na stronie internetowej? Ponieważ za chwilę ważne będzie to, w jaki sposób zostały one podane.
Wizytówka Google Moja Firma, znacznik w Mapach Google
W pozycjonowaniu lokalnym jedną z najważniejszych rzeczy jest to, aby utworzyć wizytówkę Google Moja Firma. To w pełni darmowa usługa skierowana do firm, które posiadają stacjonarną siedzibę. Co ona daje? Wyświetlanie dodatkowych informacji o twoim studiu auto detailingu bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Dane, które można znaleźć w wizytówce Google Moja Firma, to m.in. adres, numer telefonu (korzystając z wyszukiwarki w telefonie, można kliknąć ten numer i się z nim od razu połączyć), adres strony internetowej, godziny otwarcia, zdjęcia, opis firmy oraz opinie wystawiane przez klientów. Co istotne, nie musisz posiadać strony internetowej, aby założyć wizytówkę, może to być twój jedyny sposób na zaistnienie w sieci. Ale jeśli masz własną stronę www, ważne jest, aby adres podany w Google Moja Firma miał dokładnie tę samą postać, co w serwisie. Jeśli, przykładowo, twoja siedziba mieści się na alei Roździeńskiego, to możesz to zapisać aleja Roździeńskiego lub al. Roździeńskiego. Choć obie formy są poprawne, to istotne jest, aby zdecydować się na jedną z obu tych miejscach.
O tym, jak utworzyć wizytówkę i jak najlepiej ją zoptymalizować, napiszemy w przyszłym tygodniu, więc bądź czujny/a.
Wraz z wizytówką, automatycznie zyskujesz swój własny znacznik w Mapach Google, czyli zaczniesz pojawiać się w najczęściej wykorzystywanym w Polsce systemie nawigacyjnym. To jednak nie koniec korzyści, ponieważ, jak może zauważyłeś/aś, podczas szukania lokalnych firm, bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google pojawia się kilka pozycji z Google Maps.
Jak to działa? Po wpisaniu danej frazy, np. „auto detailing katowice” (uparliśmy się na to Katowice, ponieważ ze względu na geolokalizację naszych komputerów, najłatwiej jest nam to pokazać na tym przykładzie), zanim jeszcze pojawią się wyniki z konkretnymi stronami, wyświetlone zostaną informacje z map Google. Co istotne, wyszukiwarka będzie pokazywać inne firmy w zależności od tego, gdzie znajduje się urządzenie, z którego korzystasz – będzie starała się pokazać możliwie jak najbliższe firmy. Łatwiej to zrozumieć na przykładzie marketów. Jesteś na drugim końcu miasta i chcesz dowiedzieć się, gdzie jest najbliższy Lidl. Wpisujesz nazwę sklepu w wyszukiwarkę, po czym pojawiają się propozycje z map Google ze sklepami oddalonymi o 1 km, 1,5 km, czy 2 km. Wybierasz ten najbliższy, po czym możemy od razu kliknąć, że chcesz sprawdzić trasę, dzięki czemu zostaniesz przeniesiony do aplikacji (o ile ją posiadasz) i możesz ruszać w drogę.
Jest jeszcze jedna rzecz, o której mały kto wie. Jeśli masz swój znacznik w Mapach Google, możesz umieścić go na swojej stronie internetowej, dzięki czemu twoi potencjalni klienci będą mogli dokładnie sprawdzić, gdzie mieści się studio auto detailingu. Będzie mieć to postać wycinka mapy na stronie internetowej, który najczęściej umieszcza się w zakładce kontakt.
Aby to zrobić, musisz znaleźć swoją firmę w mapach Google i następnie kliknąć ikonkę udostępnij. Wtedy pokażą ci się dwie opcje – wysyłanie linku i umieszczanie mapy. Kliknij umieszczanie mapy i skopiuj kod, który się wyświetli (przykład):
<iframe src=”https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d2554.0209296150097!2d18.989233015993086!3d50.19813971339336!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x4716c9904a1d6921%3A0x37e9cc988d0b267a!2s4nano!5e0!3m2!1spl!2spl!4v1617714505491!5m2!1spl!2spl” width=”600″ height=”450″ style=”border:0;” allowfullscreen=”” loading=”lazy”></iframe>
Następnie kod ten należy wkleić na swojej stronie internetowej, w zakładce kontakt. Sposób zamieszczania zależy od tego, jak zbudowana jest twoja strona. W przypadku WordPressa najczęściej korzysta się z tzw. page builderów, jak Elementor lub Divi, w których należy szukać opcji typu kod HTML, które umożliwiają zamieszczenie własnego… kodu HTML.
No dobrze, wiesz już, że wizytówka jest ważna, ale jak ją wykonać? Przygotowaliśmy artykuł o tym, jak utworzyć wizytówkę Google Moja Firma dla studia auto detailingu, w której krok po kroku pokazujemy na przykładzie, jak przejść przez cały proces. To przyda się także tym, którzy wizytówkę już mają, ale chcieliby ją uzupełnić.
Występowanie oraz zgodność danych teleadresowych
Ostatnią kwestią, o której chcielibyśmy dzisiaj wspomnieć, jest zgodność danych teleadresowych. Chodzi o to, aby w różnych miejscach w Internecie, pojawiały się dokładnie te same dane kontakowe do twojej firmy – dzięki temu zostanie ona uznana za wiarygodną przez algorytm Google’a.
Co więcej, im częściej adres siedziby twojego studia auto detailingu pojawia się w Google, tym lepiej. I można to zrobić w prosty sposób, tworząc wpisy w katalogach, spisach firm lub w serwisach, które zbierają informacje o firmach z danej branży.
Często jest też tak, że duże katalogi firmy, jak pkt.pl czy panoramafirm.pl same, automatycznie wprowadzają do swoich baz dane firm, np. na podstawie informacji w CEIDG. Wtedy warto zweryfikować, czy są one poprawne, a jeśli nie – poprosić o ich aktualizację. Jeśli wpiszesz w wyszukiwarkę nazwę twojego studia z dopiskiem miasta, to w czeluściach internetu (czyli dalej, niż na pierwszej stronie wyników), prawdopodobnie znajdziesz katalogi, w których zamieszczone zostały informacje o twojej firmie.
Oprócz tego ważne jest, aby aktualizować dane teleadresowe w przypadku jakiejkolwiek zmiany. Rzadko zdarza się, aby studio auto detailingu przeprowadzało się w inne miejsce, ale może się okazać, że inny numer telefonu będzie tym właściwym. Wtedy, zgodnie z zasadą, aby dbać o zgodność danych NAP (Name-Adress-Phone), dobrze byłoby znaleźć spisy, katalogi firm, w których znajdują się nieprawidłowe dane. I wiemy, że może to być irytujące, aczkowlwiek taka sytuacja nie zdarza się często, wiec warto poświęcić na to czas, aby wzmocnić działania związane z pozycjonowaniem lokalnym.
I to tyle na dziś. Nie są to jedyne aspekty lokalnego SEO, ale, tak jak wspominaliśmy na początku, przedstawiamy najważniejsze zagadnienia, które możesz wdrożyć sam, bez obawy o to, że przypadkowo narazisz się robotom Google’a spamerskimi praktykami. W ramach autoreklamy wspomnimy jeszcze, że nasi partnerzy biznesowi (sprawdź warunki współpracy dla studia auto detailingu), mogą liczyć na naszą pomoc naszej specjalistki od marketingu internetowego, która jest jednocześnie autorką tego artykułu.