Aplikacja powłoki ceramicznej – najczęściej popełniane błędy
Piotr Szczygieł
Współwłaściciel marki 4nano. Odpowiada m.in. za kwestie marketingowe i sprzedażowe oraz treści na naszym blogu.
Dada dodania: 28 luty 2023
Chociaż powłoka ceramiczna nie jest trudna w aplikacji, to czasami może stwarzać problemy. Najczęściej są one wynikiem nieprawidłowego przygotowania powierzchni lub niezachowania właściwych warunków w trakcie nakładania. Sprawdź, czy popełniasz któryś z poniższych błędów i jeśli tak, to nie martw się – mamy na to rady!
1. Źle przygotowany lakier
Ten problem zdarza się zarówno początkującym, jak i doświadczonym detailerom. W pierwszym przypadku może być wynikiem niewiedzy, w drugim natomiast zwykłego, ludzkiego przeoczenia lub użycia nieodpowiednich kosmetyków samochodowych. Ważne jest natomiast, aby umieć rozpoznać źle przygotowany, czyli w praktyce, nieodpowiednio oczyszczony lakier w trakcie aplikacji.
Powłoka ceramiczna będzie się mazać, mogą powstawać dziwne zacieki. Nie jest to wina ceramiki, ale tego, że na lakierze znajdują się pozostałości zanieczyszczeń, brudu. Tak się dzieje również wtedy, gdy samochód nie został dokładnie wysuszony przed rozpoczęciem nakładania ceramiki na auto – zostały na nim drobinki wody.
Mamy wskazówki, które pozwolą Ci uniknąć tego błędu. Jeśli nie wykonujesz korekty lakieru (chociaż zawsze zalecamy, aby wykonać przynajmniej jednoetapową polerkę), podczas ostatniego etapu czyszczenia powierzchni użyj profesjonalnego środka, który usuwa oksydację, woski oraz inne pozostałości brudu. Takim produktem jest m.in. 4nano Scrub Neutral (posiada neutralne pH i jest bezpieczny nawet dla wymagającego lakieru) lub 4nano Scrub Alkaline (to silniejszy kosmetyk, który usuwa nawet uciążliwe plamy, jeśli jednak masz do czynienia z miękkim lakierem, może okazać się za mocny).
W przypadku korekty lakieru sprawa jest nieco prostsza, ponieważ już podczas tego procesu dokładnie oczyszcza się powierzchnię. Nie można jednak zapomnieć o tym, aby przed nakładaniem ceramiki samochodowej zastosować jeszcze środek odtłuszczający, taki jak 4nano Final Wipe Off.
Na koniec dokładnie osusz pojazd za pomocą dedykowanych ręczników oraz specjalnej suszarki, która usunie wodę z trudnodostępnych miejsc.
2. Zbyt wczesna aplikacja drugiej warstwy powłoki ceramicznej
Aplikujesz dwuwarstwową powłokę ceramiczną, taką jak 4nano Opal&Quantum czy 4nano Sapphire&Quantum? Musisz pamiętać o tym, że pomiędzy nakładaniem pierwszej i drugiej warstwy należy zachować co najmniej dwugodzinną przerwę. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy używasz promiennika podczerwieni, który przyspiesza proces utwardzania ceramiki na auto.
Brak odpowiedniej przerwy sprawi, że powłoka będzie się mazać, stanie się trudna w dotarciu. I tutaj mamy złą wiadomość – jeśli nie uda się jej odpowiednio dotrzeć, trzeba będzie… usunąć produkt z lakieru. W efekcie nie tylko nie oszczędzisz czasu, a wydłużysz sobie pracę.
O tym, co zrobić w takiej sytuacji piszemy w osobnym artykule:
Jak usunąć powłokę ceramiczną? Czy ceramika samochodowa zanika na lakierze?
3. Zbyt duża ilość nakładanej ceramiki samochodowej
Bardzo dobrze oczyściłeś/aś lakier, zachowałeś/aś odpowiedni odstęp czasowy, a ceramika samochodowa mimo tego jest trudna w dotarciu, zaczyna się mazać? Sprawdź, czy nie aplikujesz zbyt dużej ilości produktu. W przypadku naszych produktów zalecamy, aby nakładać:
- ok. 12 ml powłoki na auto typu hatchback;
- ok. 15 ml na auto typu sedna;
- ok. 18 ml na auto typu SUV.
Wskazówka
Buteleczka o pojemności 30 ml wystarczy na aplikację 2 standardowych pojazdów. Musisz jednak wiedzieć, że powłoka ceramiczna w wyniku kontaktu z powietrzem zaczyna się utwardzać. Dlatego po zużyciu części produktu zwróć uwagę na to, czy dokładnie zakręciłeś/aś buteleczkę. Rekomendujemy również, aby zużyć pozostałą ilość w ciągu 2 miesięcy, by mieć pewność, że wszystkie właściwości ceramiki zostaną zachowane.
4. Nieodpowiednia temperatura
Aplikacja powłoki ceramicznej powinna odbywać się w temperaturze od 15 do 30 stopni Celsjusza. W większości przypadków zachowanie tych warunków nie powinno być trudne, natomiast jeśli Twój warsztat detailingowy nie jest ogrzewany/klimatyzowany, zimą i latem może stać się to nieco problematyczne. Dlaczego?
Zbyt niska temperatura spowoduje, że powłoka będzie wiązać się dłużej. Wtedy konieczne jest wydłużenie odstępu pomiędzy aplikacją jednej i drugiej warstwy, o czym nie zawsze się pamięta. Natomiast wyższa temperatura spowoduje szybsze wiązanie – standardowe czasy dotarcia mogą nie mieć zastosowania, trzeba będzie je skrócić, w innym wypadku produkt może zaschnąć i pozostawić zacieki na lakierze.
5. Nieodpowiednia wilgotność
Prawidłowa wilgotność podczas nakładania powłoki ceramicznej wynosi między 30% a 80%. Tutaj od razy radzimy, aby zainwestować w higrometr pokojowy, który umożliwi kontrolowanie tego parametru.
Najczęściej problem pojawia się, gdy wilgotność jest zbyt wysoka – wtedy powłoka wchodzi w reakcję z wilgocią z powietrza i znacznie dłużej zasycha, co sprawi trudności podczas docierania oraz spowoduje, że mimo zachowania optymalnej przerwy przed nakładaniem drugiej warstwy, produkt będzie się mazać.
Używasz tego samego pomieszczenia do mycia auta i aplikacji powłoki ceramicznej? Po czyszczeniu, spłukiwaniu kosmetyków z auta dobrze jest wywietrzyć wnętrze lub odczekać dłuższy czas, aż poziom wilgoci w lokalu się wyrówna.