Działając w branży auto detailingu lub szukając informacji na temat powłok ceramicznych, pewnie nie raz spotkałeś/-aś się z wieloma chwytliwymi zwrotami. Chcąc jednak poszukać głębiej, czy to w artykułach polskich, czy zagranicznych, niezwykle ciężko jest znaleźć argumenty na poparcie tych haseł. Każdy wie, że nakłada ceramikę, każdy zna jej zalety, jednak mało kto potrafi powiedzieć, co tak naprawdę aplikuje na lakier samochodowy. W 4nano dbamy, o to, aby nasi partnerzy nie tylko wiedzieli jak aplikować powłokę, ale także byli świadomi, czym powłoka ceramiczna tak naprawdę jest. Dziś rąbka tajemnicy uchylimy także przed Tobą. To co, zaczynamy?
Czym jest powłoka ceramiczna?
Najprościej mówiąc, powłoka ceramiczna to zbiór odpowiednio dobranych substancji chemicznych, które po aplikacji na daną powierzchnię (nie mamy na myśli wyłącznie lakieru samochodowego, ale również np. felgi czy szybę), mają przynieść konkretny rezultat, taki jak np. zwiększona odporność na mikro zarysowania, efekt hydrofobowy, poprawa szklistości itp. (więcej o zaletach powłoki ceramicznej znajdziesz na naszej podstronie powłoki ceramiczne 😉). A o jakich substancjach jest mowa? Szybko przechodzimy do konkretów.
Składnik główny – podstawa powłoki ceramicznej
Kluczowym i nieodłącznym elementem ceramiki na lakier jest substancja, która odpowiada za jej najważniejsze cechy. W tym przypadku większość dostępnych na rynku powłok ceramicznych oparta jest na związkach chemicznych zwanych siloksanami lub polisiloksanami (żywicami silikonowymi) o ogólnym wzorze pokazanym poniżej.
Nie zagłębiając się bardzo mocno w szczegóły, chcielibyśmy, abyś zwrócił uwagę na dwie rzeczy.
Pierwsza z nich to łańcuch główny -Si-O-Si-[O-Si]n-Si-O-Si- (nie należy mylić go z kwarcem), który stanowi część nieorganiczną powłoki ceramicznej oraz odpowiada za takie właściwości jak:
- wysoka stabilność termiczna oraz chemiczna układu;
- odporność na warunki atmosferyczne;
- wysoka twardość – zwiększona odporność przed mikro zarysowaniami;
- właściwości poślizgowe;
- odporność cieplna.
Drugim, najważniejszym czynnikiem są podstawniki R (grupy funkcyjne), które stanowią część organiczną układu. Łańcuch główny praktycznie zawsze będzie taki sam, podstawniki niekoniecznie. W zależności, od tego, jakich grup funkcyjnych użyjemy, właściwości poszczególnych powłok mogą się nieco różnić między sobą. Podstawniki R odpowiadają m.in. za:
- szklistość;
- hydrofobowość;
- właściwości utwardzania;
- przyczepność.
Środek wiążący – co powoduje, że ceramika na lakierze wytrzymuje aż tak długo?
Zastanawiałeś/-aś się kiedyś, dlaczego powłoka ceramiczna może wytrzymać na lakierze dwa, trzy a czasem nawet 5 lat? To właśnie zasługa środka wiążącego. Dzięki jego wykorzystaniu ceramika na samochód łączy się nie tylko pomiędzy sobą na strukturze lakieru, ale również z samą zabezpieczaną powierzchnią. Oczywiście wiązanie te może występować nie tylko z lakierem, ale z większością materiałów, takich jak np. szkło, metal, kamień itp. Sam proces łączenia lakieru, środka wiążącego oraz żywicy silikonowej jest dość skomplikowany i mógłby stanowić osobny artykuł, dlatego poniżej zamieszczamy schemat poglądowy.
Co ciekawe, wiązanie powłoki ze szkłem będzie silniejsze niż np. z metalem, ze względu na różną ilość grup hydroksylowych -OH na poszczególnych materiałach.
Rozpuszczalnik – dlaczego się go stosuje?
Część producentów i dystrybutorów powłok ceramicznych twierdzi, że rozpuszczalnik to zbędna część produktu i w rzeczywistości im jest go mniej, tym lepiej. Czy ta hipoteza jest prawdziwa? Odpowiedź brzmi – to zależy.
Związki chemiczne mają różną rozpuszczalność, lepkość, gęstość i inne parametry fizyko-chemiczne. Powłoka ceramiczna musi charakteryzować się spójnością, aby zapewnić łatwość i pewność aplikacji. Tutaj właśnie przydatny może okazać się rozpuszczalnik, który pomaga uzyskać odpowiednią lepkość. Z drugiej jednak strony jego wykorzystanie powoduje, że na zabezpieczaną powierzchnię trafia mniejsza ilość samej powłoki. Lecz co istotne, wspomniany wcześniej efekt spójności można uzyskać także w inny sposób, bez wykorzystania rozpuszczalnika. Dla przykładu powłoka ceramiczna 4nano Rock, to w 95-99% „czysty” produkt, który trafia na lakier samochodowy (pozostała część to katalizator).
Rozpuszczalnik może pełnić jednak jeszcze jedną bardzo istotną funkcję, którą jest równomierne rozprowadzenie niektórych dodatkowych związków chemicznych na powierzchni. Dobrym przykładem jest tutaj druga warstwa naszych certyfikowanych powłok ceramicznych, czyli 4nano Quantum. Produkt ten został wzbogacony o związki fluoru, które mają na celu poprawę efektu hydrofobowego. Oczywiście celem jest, aby znalazły się na samej górze powłoki i właśnie z tego względu przydatny okazuje się rozpuszczalnik.
Z punktu widzenia aplikatora ceramiki lakieru rozpuszczalnik powinien być bezpieczny dla lakieru, a także dla środowiska i zdrowia nakładającego. Powszechnie stosuje się rozpuszczalniki z ciekłych frakcji ropy naftowej jak nafta, benzyna oraz np. cykloheksan, toluen i ksylen. Nasza firma w swoich powłokach ceramicznych stosuje bezpieczne rozpuszczalniki (jeśli je stosuje – przykład Rock’a 😉).
Katalizator – prekursor procesów wiązania?
Katalizator to niewielka część produktu, która zapewnia szybkość reakcji w procesach zachodzących podczas utwardzania powłoki ceramicznej. Dzięki wykorzystaniu katalizatorów cały proces może zajść w temperaturze pokojowej.
Pozostałe składniki powłoki ceramicznej – co jeszcze możesz znaleźć w środku?
Wspomniane powyżej substancje to podstawowe składniki większości powłok ceramicznych, które odpowiadają za większość ich właściwości. Oczywiście do środka butelki można dodać wszystko i dowolnie ją nazwać, pamiętaj jednak, że w większości przypadków nie będzie miało to absolutnie żadnego przełożenia na działanie powłoki. Przykłady można tutaj mnożyć:
- powłoka grafenowa – z zawartością 1% grafenu;
- powłoka tytanowa – z dorzuconym tlenkiem tytanu, który… na nic nie wpływa;
- ekstrat z pomarańczy;
- itp.
Z drugiej strony można także postawić na przydatne substancje, które poprawią niektóre właściwości powłoki ceramicznej jak np. związki fluoru czy polisilazany, wpływające na polepszenie efektu hydrofobowego.
Tutaj drobna porada: jeśli w ceramice znajduje się składnik, którego nie znasz lub nie rozumiesz, zapytaj samego producenta, ile tak naprawdę jest go w środku i na jakie konkretne właściwości wpływa.
Podsumowanie
Mamy nadzieje, że ten dość obszerny artykuł rozwiał sporo Twoich wątpliwości odnośnie tego, co tak naprawdę aplikujesz na lakier samochodowy. Tak jak wspominaliśmy na początku, poruszyliśmy w nim dość skomplikowane tematy, o których mówi się mało lub wcale. Jak pewnie zauważyłeś/-aś, staraliśmy się robić to w sposób prosty i bardzo konkretny. Jeśli jednak wciąż nurtuje Cię jakieś pytanie, śmiało napisz je w komentarzu lub skontaktuj się z nami.